Kvinde ude og løbe og træner

Træn - og slip for snue

Dit immunforsvar er dit stærkeste våben i kampen mod de forkølelsesvira, du møder.

14. april 2010 af Anna Louise Stevnhøj & Signe Åsberg

Er dit immunforsvar i topform, er der større chance for, at det nedkæmper virussen, før den får bidt sig fast og begynder at give symptomer.

Det allervigtigste, du kan gøre for dit immunforsvar, er at dyrke motion i mindst 30 minutter dagligt. Der er masser af videnskabelig dokumentation for, at motion giver positive ændringer i immunsystemet, og at personer, der er i god fysisk form, har et bedre immunforsvar.

Sådan træner du dig til et værn mod sygdom

  • Du gør klogt i at træne mellem 3 og 6 timer om ugen. Kommer du over den grænse, vil dit immunforsvar begynde at miste sin kraft. Det skyldes blandt andet, at ekstrem træning nedsætter dine immuncellers evne til at genkende virus og bakterier. Derfor bliver de også dårligere til at gå til angreb på dem.
  • En del af din træning kan med fordel foregå ved høj intensitet. Det vil sige, at du skal arbejde med en intensitet, der får pulsen op over 70 pct. af din max.
  • Løb og roning er rigtig gode motionsformer for immunforsvaret – og det samme er cykling og styrketrænings-øvelser, der får hele kroppen i spil.
  • Hver eneste gang du tager et træningspas, styrker du dit immunforsvar, fordi kroppen straks øger de signalstoffer, der påvirker immuncellerne, men effekten varer ikke ved. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at træne regelmæssigt.
  • Sørg gerne for, at du både dyrker konditions- og styrketræning. Det øger træningens antiinflammatoriske virkning i kroppen – og er i øvrigt også det, der giver dig den mest funktionelle krop i hverdagen.
  • Husk hele tiden på, at du skal have tid til at restituere, især efter hård træning. Hvor meget du reelt kan tåle at træne, afhænger af din form. 

Drømmer du om færre sygedage og et stærkere immunforsvar? Så skal du bare spise disse 8 råvarer.

Spis dig til et bedre immunforsvar

Der er også meget, der tyder på, at du kan spise dig til et bedre immunforsvar ved at sørge for at få rigeligt med antioxidanter via kosten.

Det betyder, at du skal spise mindst 600 gram blandet frugt og grønt dagligt. Man kan ikke snyde ved at tage de gode sager som tilskud og vitaminpiller; virkningen gælder kun, når antioxidanterne indtages i form af fødevarer.

Og selv om især helsekostmedicin reklamerer med, at det styrker immunforsvaret, er der ikke meget videnskab bag: Faktisk er der intet, der tyder på, at kosttilskud styrker dit forsvar mod sygdomme.

Du skal dog undgå at komme i direkte underskud af diverse vitaminer og mineraler som især jern og selen, og det undgår du nemmest ved at spise en almindelig multivitamintablet.

Rene dræbere for dit immunforsvar er stress, søvnmangel og rygning.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler