Mand og kvinde spinner
© Colourbox

Træn dig til et sundere blodsukker

Ny forskning viser, at denne form for træning kan nedsætte din risiko for type 2-diabetes.

5. september 2016 af Ulrik Dalgas

Sprinttræning er populært, fordi det er effektivt og hurtigt overstået, men træningsformen nedsætter også risikoen for type 2-diabetes ved at forbedre insulinfølsomheden i et døgn efter træningen. Det viser et amerikansk studie, hvor man placerede en flok forsøgspersoner på kondicykler og fik dem til at træne to forskellige former for sprinttræning med meget forskel på interval- og pauselængder. I forbindelse med træningerne lavede man en såkaldt glukosetolerancetest, som viste, at begge former for sprinttræning påvirkede insulinfølsomheden positivt.

Træn, som de gjorde i undersøgelsen

Den ene af de to slags sprinttræning, som blev brugt i undersøgelsen, var tabatasprinttræning,som deltagerne trænede sådan her:
  • Sprint 20 sekunder.
  • Hold derefter en pause på 10 sekunder.
  • Gentag 10 gange.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: