Kvinde har smerter i ryggen, kontor
© Colourbox

Træn dig fra kroniske smerter

Har du ofte smerter i ryggen? Døjer du tit med migræne? Og føler du ikke medicinen gavner? Så kan det være, at du skulle finde et alternativ. Disse træningsøvelser kan lindre nogle af de kroniske smerter, du til dagligt døjer med.

2. december 2016 af Jeanette Linder

Rigtig mange lider af kroniske smerter, og medicin er ikke altid nok. Derfor har forskere nu gennemgået 105 forsøg for at finde ud af, hvilke metoder der hjælper mod fem almindelige typer smerte. Det viser sig fx, at afslapningsøvelser såsom meditation er et hit mod en af de mest udbredte, migræne, mens fx rygsmerter optimalt slås ned med yoga og akupunktur. 

Yoga er godt for både krop og sjæl. Her finder du effektive yogaøvelser til begyndere og øvede.

Se de bedste metoder nedenfor. 

Sådan lindrer du smerten

Rygsmerter

Det virker: Yoga og akupunktur

Forskere mener, at akupunktur og særligt yoga helbreder ømme og skadede rygmuskler samt forhindrer tilbagevendende skader. At yoga og akupunktur også kan være forebyggende mod rygsmerter er afgørende, når vi bruger så meget tid siddende i stillinger, der komprimerer rygsøjlen. 

Personer, der regelmæssigt dyrker yoga, forbedrer kropsholdningen og kropsmekanismen og holder rygsøjlen i en ordentlig balance ved at afbalancere de under- og overudviklede muskler i kroppen (især posturale muskler). I modsætning til mange andre former for motion, hjælper yoga med at strække og styrke begge sider af kroppen ligeligt. 

Har du rygsmerter? Så anbefaler vi disse yogaøvelser

Slidgigt i knæet

Det virker: Akupunktur og tai-chi

Undersøgelser viser, at akupunktur er en virksom behandlingsform for slidgigt i både knæ og hofter, idet akupunktur både lindrer smerter samt genopbygger brusken.

Her er 6 andre ting, der holder slidgigt i skak.

Slidgigt kommer ofte af, at man har en forkert kropsstilling, hvilket slider kroppen uhensigtsmæssigt. Belaster du derimod kroppen med motion og varieret daglig brug af muskler og skelet, får du stærke led – i form af ny brusk.

Tai-chi og yoga er gode former for motion, der tager hensyn til, hvor meget eller lidt du kan.

Nakkesmerter

Det virker: Massage

Nakkesmerter skyldes ofte ubalance i nakkemusklerne. Døjer du med hold i nakken, ømhed og/eller spændingshovedpine, er stabiliteten og muskelbalancen omkring din nakke sandsynligvis ikke god nok. Det kan ofte hjælpe at få løsnet musklerne op med massage og varme, men som regel vender problemerne tilbage, fordi ubalancen i muskulaturen ikke er fjernet. Hertil kan det være nødvendigt at styrke musklerne - især omkring rygsøjlen.

Er du i tvivl om, hvordan du kan massere nakkesmerterne væk, så prøv tipul natzu eller træning af nakke og skuldre.

Fibromyalgi

Det virker: Afslapningsøvelser, fx meditation, og tai-chi

Fibromyalgi er kendetegnet ved smerter i musklerne, træthed og nedsat fysisk udholdenhed. Forskning viser, at hensynsfuld træning er noget af det, der hjælper allerbedst på den længere bane.

Lider du af fibromylagi? Så prøv meditation på et minut, fem minutter eller et kvarter.

Migræne

Det virker: Afslapningsøvelser, fx meditation

Migræne er en uudholdelig lidelse, som man ikke kender den præcise årsag til. Dog er der nogle faktorer, som kan medføre migræne fx forstyrrelser i søvnmønsteret, stress, menstruation, sult, stærke sanseindtryk og fødevarer som ost, chokolade, kaffe og rødvin.

Undersøgelser viser, at man med fysisk aktivitet kan forebygge migræneanfald. Det kan bl.a. ske gennem moderat cykling eller meditaiton

Her er 10 gode råd til at få ro i hjernen.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: