Kan jeg spise mig fra akne?

Jeg lider af akne og vil gerne gøre, hvad jeg kan for at blive det kvit eller holde det nede. Hvad kan jeg gøre indefra via kosten?

Du kan faktisk gøre en hel del via din kost for at holde akne nede. Akne påvirkes frem for alt af kroppens hormoner, og typisk vil der være en let inflammation i området, som du kan slå ned gennem din mad.

Undersøgelser viser også, at tarmproblemer øger risikoen for akne. Derfor er det en god idé at undgå madvarer, der provokerer mave-tarm-systemet. Det er meget forskelligt, hvad det kan være for den enkelte. Og så er det bye-bye til sukker – det er gift for din akne.

Kan du tåle gluten? Tjek symptomerne på glutenallergi her

Sådan spiser du dig fra akne

Spis anti-inflammatorisk

Spis masser af fed fisk, gerne 50-100 gram om dagen, prioriter grove grønsager og frugt, og skær ned på junkfood og slik.

Spis mavevenligt

Det er individuelt, hvad der kan provokere mave-tarm-systemet – for nogle kan det fx være gluten eller mælk – så du må prøve dig frem. Har du en mistanke om synderen, så undgå den madvare i en måned, og mærk, om det hjælper. Sørg samtidig for at få probiotika, der kan påvirke bakteriesammensætningen i tarmene positivt. Probiotika finder du i fx A38 og Cultura.

Spis blodsukkervenligt

Vælg lav-glykæmiske kulhydrater som fuldkorn, grønsager og frugt, og undgå meget forarbejdede kulhydratkilder som hvide ris og hvidt brød. Spis generelt mindre stivelse, for selv om brune ris, fuldkornspasta og nye kartofler er sunde, vil de bombardere blodsukkeret med store mængder kulhydrat, som i fordøjet tilstand rammer blodet som en stor spandfuld sukker. Og sukker gør kun akne værre.