Kvinde med hovedpine holder sig til hovedet og har vandglas i den ene hånd, hovedpinepille i den anden.

Sådan undgår du tømmermænd efter julefrokosten

Vil du også gerne kunne drikke alkohol til julefrokosten og samtidig undgå de ubehagelige tømmermænd? Se de bedste tips her!

11. december 2017 af Anja Bruneskjold

De fleste kender til voldsom hovedpine, opkast, træthed og andre ubehageligheder dagen efter en julefrokost. Men med disse tips kan du faktisk godt drikke både snaps og andet alkohol uden at skulle have det elendigt dagen derpå.

Du har sikkert hørt, at det er vigtigt at drikke rigeligt med væske, når du samtidig drikker alkohol. En god tommelfingerregel er at drikke et glas vand, hver eneste gang du drikker en genstand - et glas vin, en øl osv.

Men der findes også gode tips til, hvad du kan gøre, når skaden allerede ER sket. Se bare her!

Spis ingefær

Ingefær hjælper på din kvalme. Kom nogle skiver i en kop kogende vand og drik den varme ingefærte. Tilsæt evt. lidt friskpresset appelsin eller citron - så bliver teen lidt mere frisk i smagen OG du giver kroppen et boost C-vitamin.

Hold hovedet koldt

En kold, våd klud eller en ispose på panden hjælper på din hovedpine. Dit hoved kan nemlig føles både tungt og feber-agtigt. Og her vil noget køligt på panden hjælpe gevaldigt.

Drik masser af vand

Du ved det sikkert godt. Du skal drikke rigelige mængder vand, hvis du vil af med din hovedpine. Alkoholen gør nemlig, at vi udskiller meget mere vand fra kroppen, end vi plejer. Og det gør faktisk, at hjernen skrumper en lille smule. Væske er altså med til at afhjælpe den værste hovedpine.

Snup en lur

Din krop er træt efter en julefrokost med alkohol. Derfor er det altså helt okay at snuppe sig en lur dagen derpå. Derudover undgår du at lægge mærke til både kvalme og hovedpine, når du sover. Og måske er tømmermændene helt væk, når du vågner.

Tag hovedpinepiller

Hvis du ikke kan komme tømmermændene til livs på anden måde, kan både hovedpinepiller eller andet smertestillende måske hjælpe dig. Husk, at du stadig bør drikke masser af vand. Så forsvinder tømmermændene hurtigere.

God fornøjelse!

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler