Sådan undgår du at blive forkølet

Julemåneden er absolut ikke det tidspunkt, man gider at være syg. Se, hvordan du kan undgå det.

9. december 2010 af I FORM

Travlhed og spænding i julemåneden kan være nok til at svække modstandskraften, så man bliver forkølet. Det har de fleste børn prøvet.

Desuden er det højsæson for forkølelser, og for meget sjov og ballade ender sammen med skæve soverytmer nemt i en snottet næse.

Sådan forebygger du:

1. Hold fødderne varme. En britisk undersøgelse viser, at kolde fødder fordobler risikoen for at blive forkølet.

2. Vask hænder ofte. Dermed fjerner du eventuelle virus og risikerer ikke at føre dem ind i dine slimhinder i øjne, næse og mund.

3. Tag på julebesøg. Jo flere venner man har, desto sjældnere bliver man forkølet. Mennesker med kun 1-3 gode venner bliver fire gange oftere forkølet end dem, som har sociale tilknytninger til flere personer.

Formentlig styrker et godt socialt netværk vores immunforsvar og herved modstandskraften over for forkølelsesvirus.

Nødplan – når skaden er sket:

Prøv echinacea-dråber. De synes at kunne afkorte en forkølelse med ca. 12 timer, ifølge en analyse af de kliniske afprøvninger.

Echinacea er et udtræk af planten solhat. Cvitaminer virker ikke nær så godt.

Er du i tvivl, om din hoste skyldes lungebetændelse? Læs vores guide, og bliv klogere på den drilske sygdom.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: