Mindst 30 minutter om dagen

Træn både kredsløb og styrke, hvis du vil nedsætte din risiko for diabetes.

2. juli 2010 af I FORM

Læge Jerk W. Langers anbefaling: 3

Dine vigtigste allierede i kampen mod sukkersyge er træning af musklerne. Hver gang du spilder tiden passivt, stiger faren for sukkersyge. Allerede i 2001 påviste et finsk studie, at mennesker med høj diabetesrisiko kunne sænke risikoen for at udvikle sygdommen med 58 procent ved at omlægge kost- og motionsvanerne.

Jo mere motion, des bedre effekt. Motion og sund kost beskytter mindst dobbelt så godt som medicin. Træning forbedrer den såkaldte insulinfølsomhed. Dvs. at musklerne bliver meget bedre til at optage sukker fra blodet.

Veltrænede muskler suger sukker til sig nærmest som en svamp. Hermed undgås det høje blodsukker, som kendetegner diabetes. Aktive muskler afgiver også myokiner, hormonlignende stoffer, der styrer hele stofskiftet i en sund retning. Inaktive muskler producerer derimod ingen myokiner, og så ødelægges insulinfølsomheden. Al bevægelse nytter, både konditions- og styrketræning og dagligdags opgaver som rengøring og havearbejde.


Virkningen bliver dobbelt så god, hvis du både styrke og kredsløbstræner. Træn mindst hver anden dag. Musklernes insulinfølsomhed falder efter blot 2-3 dages inaktivitet. Så du kan ikke nøjes med en omgang megatræning hver søndag og slappe af resten af ugen.

Derfor beskytter motion mod diabetes

  • Hver gang musklerne arbejder ved at trække sig sammen igen og igen, pumper de store mængder af hormonlignende signalstoffer, såkaldte myokiner, ud i blodet.
  • Nogle myokiner skruer op for forbrændingen af det skadelige bugfedt, der gemmer sig inde mellem organerne i bughulen. Det er godt, for bugfedt er udklækningscentral for inflammationsfremkaldende stoffer, som bl.a. kan føre til diabetes. Jo mindre skjult fedt du har inde i maven, desto lavere er faren for diabetes.
  • Andre myokiner virker lokalt i de arbejdende muskler ved at stimulere evnen til at suge fedt og sukker ud af blodet, så risikoen for diabetes og åreforkalkning falder.
  • Atter andre myokiner gør leveren bedre til at dosere, hvor meget sukker (glukose) den skal frigive til blodet for at matche kroppens øjeblikkelige behov og holde blodsukkeret stabilt.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: