Kvinde spiser avocado, semi-faste
Skærer du ned på kalorierne,

kan du styrke immunforsvaret. Se her, hvordan du gør!

© wichmann+bendtsen

3-dageskur: Boost dit immunforsvar med få kalorier

Disse 3 dage byder på en semi-faste, hvor du to gange dagligt spiser et måltid på beskedne 250 kcal. Måltiderne holdes bevidst så små, at kroppen går ind i en faste­lignende tilstand, og herved opnår du mange af fastens fordele. Dog er det lettere at komme gennem dagen her, fordi du tager toppen af sulten.

19. oktober 2018 af Martin Kreutzer

3 dage med få kalorier styrker dit immunforsvar

Hvad vil det sige at semifaste?

3 dage, hvor du kun må spise 2 små måltider a 250 kcal.

Fordele ved at faste:

  • Metoden er mentalt overkommelig, fordi fasteperioderne er korte.
  • Du kan spise sammen med familien og/eller kollegerne.
  • Måltiderne tilfører din krop sunde stoffer.

Ulemper ved at faste:

  • Du opnår ikke helt så kraftfuld en effekt som ved ren faste.
  • Der kan godt være lidt langt mellem måltiderne.

Sådan semifaster du i 3 dage

Dag 1

Morgen

Start dagen med et morgenmåltid. Det skal være på 250 kcal og være relativt fattigt på kulhydrater. Det er en god idé at sørge for, at der er godt med proteiner i måltidet, fx fra skyr eller æg. Et godt bud på et morgenmåltid er: 2 æg, 150 g grønt­sager + en halv skive rugbrød. Lav fx en lille æggekage med skiver af et par store tomater, og spis en halv skive ristet rugbrød til.

Frokost

Gå en tur i stedet for at gå til frokost med kollegerne. Imens kan du glæde dig over både at få sund motion, frisk luft og dulmet trangen til mad.

Eftermiddag

Drik et glas vand hver 3. time. Mange drikker kun til mål­tiderne, og nu, hvor de fleste måltider bortfalder, er det nødvendigt at skabe en ny rutine for væskeindtagelsen.

Aften

Spis aftensmad. I modsætning til på jobbet styrer du selv menuen derhjemme, og så er det hyggeligt at spise med familien. Du kan dog også vælge morgenmad og frokost eller frokost og aftensmad. Et godt aftenmåltid på 250 kcal er et grillet kyllingebryst med salat af 150 g rødkål, ½ appelsin og 10 mandler.

Sen aften

Drik et krus te uden koffein, og mærk roen falde over dig.

Dag 2

Morgen

Snup 1,5 dl skyr (naturel) med 100 g frugt i tern og 1 spsk. grov mysli. Proteinerne fra den kraftfulde skyr mætter godt, mens du fra de øvrige ingredienser får styrkende plantestoffer, der stiver immunforsvaret af.

Frokost

Er det svært at holde skansen, så hyg dig med et krus te. Har du en sød tand, vil både lakrids­te og rooiboste med vanilje kunne dulme din sukkertrang.

Eftermiddag

Har du overskud, så snup et træningspas. Gør det ikke alt for hårdt, for kroppen går nemt sukkerkold, når du skærer ned på måltiderne. Styrketræning, rask gang eller let jogging vil som regel fungere fint, og med lidt held vil træningen kunne tage toppen af sulten.

Aften

Har du trænet, så spis lige bagefter, for så er du sikkert sulten! Skær lidt ned på fedtet for at give plads til protein og kulhydrat. Et lækkert og hurtigt måltid er ½ avocado med 125 g rejer og en skive rugbrød til.

Sen aften

Gå i seng en time tidligere end normalt. Kroppen begynder med garanti at være træt nu et par dage inde i halv-fasten.

Dag 3

Morgen

Sidste dag! Hvad med at starte ud med en kraftfuld smoothie? Kaloriemæssigt er der fin plads til at blende ½ banan, 100 g frosne bær, 1 dl juice og 1 dl skyr til en lækker drik.

Formiddag

Savner du en god kop kaffe, så er det her efter morgenmaden, at den fungerer bedst. Kaffe kan have tendens til at trække blodsukkeret i kulkælderen, men med smoothiens energitilskud i blodet burde kroppen kunne tackle kaffen.

Frokost

Går du en tur, forstærker du fasteeffekten, så snør spadsereskoene, og udnyt frokostpausen optimalt.

Aften

Du fortjener næsten en festmiddag efter at være nået så langt, men bøf og bearnaise sprænger kalorieregnskabet og er heller ikke særlig befordrende for immun­forsvaret. I stedet anbefaler vi en lækker laksesteak, 3-4 små kartofler og en god sjat broccoli eller blomkål til.

Sen aften

Tag et varmt bad, og gå direkte i seng, og få en god nattesøvn.

I FORM anbefaler:

Boost din sundhed med et aktivitetsur

Vil du gerne være sundere og have mere energi i 2019? Så er et aktivitetsur vejen frem. Se her, hvorfor et aktivitetsur med skridttæller og søvnmåler kan blive en af de bedste investeringer, du nogensinde har foretaget i din egen sundhed.

Et aktivitetsur som dette fra Active Fit kan virkelig booste din sundhed – bl.a. fordi du bliver top-motiveret til at bevæge dig mere og gøre noget ved din søvn.

Undersøgelser viser, at en skridttæller virker næsten magisk motiverende. I amerikanske forsøg har alene det at bruge en skridttæller fået folk til at gå omkring 1,5 km mere hver dag! Med den gavnlige side-effekt at både deres blodtryk og vægt faldt markant.

Få aktivitetsur med skridttæller og søvnanalyse til rabat-pris!

Lige nu kan du få et aktivitetsur, der både tæller skidt og måler din søvn og puls, til favorit-pris sammen med dit nye I FORM-abonnement. Aktivitetsuret Active Fit Tracker kan alt det, du har brug for, hvis du vil være sundere og mere aktiv i 2019:
  • Skridttæller – tæller alle dine skridt – hele dagen.
  • Søvnmåler – fører dagbog over, hvor meget du får sovet og tæller timer med dyb og let søvn.
  • Pulsmåler – tjekker og husker din puls døgnet rundt.
  • Kalorietæller – regner løbende ud, hvor meget dine aktiviteter har forbrændt.
  • Notifikationer – uret vibrerer diskret, når du får et opkald, SMS eller notifikation på din mobil.
  • Inaktivitetsalarm – uret kan indstilles til at vibrere, når du har siddet stille for længe.
  • Almindeligt ur – med alarmfunktion, i enkelt og feminint design og behageligt at have på.
  • Nem app – få overblik i app'en, som giver dig oversigt over dine aktiviteter, søvn og puls – dag for dag, uge for uge og måned for måned.

Active Fit Trackeren har en værdi af 700 kr. Men du kan få den til stærkt nedsat pris sammen med hele 4 numre af Danmarks bedste sundhedsmagasin, I FORM, for kun 149 kr. + 49,50 i porto og ekspedition. Du sparer 861 kroner!

SE TILBUD: Active Fit Tracker + 4 numre af I FORM for kun 149 kr. + 49,50 i porto.

VIDEO: Se din nye Active Fit Tracker i funktion:

Active Fit Tracker holder styr på både din aktivitet og din søvn. Synkroniser den nemt via bluetooth med den medfølgende mobil-app. Så har du hurtigt overblik og en komplet dagbog over din sundhed.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler