Tag bare en kop kaffe

I årevis har vi fået ørerne tudet fulde af kaffens skadelige virkninger, men nu viser det sig, at kaffen faktisk er meget bedre end sit blakkede ry.

10. august 2011 af I FORM

Vi bruger den til opkvikning og afslapning. På morgenbordet, to-go, på kontoret og på kagebordet.

Vi nordboere elsker skoldhed kaffe, og faktisk er finnerne det allermest kaffedrikkende folk i hele verden med et gennemsnit på mere end fire kopper dagligt. Skarpt efterfulgt af danskerne, nordmændene og svenskerne, der indtager anden-, tredje- og fjerdepladsen på kaffedrikkernes verdensrangliste.

Nogle hælder kaffe ned for at holde sig vågne, mens andre gør det for at kunne komme på toilettet. Og så er der dem, der bare elsker smagen. Uanset hvad årsagen er, har kaffe flere forskellige virkninger i din krop.

Den duftende drik indeholder nemlig ca. tusind forskellige kemiske stoffer, nogle af dem med positive – andre med mindre positive – virkninger.

Den karakteristiske smag kommer fra de vandopløselige stoffer og æteriske olier, der trækker ud i vandet, når de tørrede, ristede og malede bønner fra kaffetræet overhældes med kogende vand. Et af de vigtigste stoffer i kaffe er alkaloidet koffein.

Derudover indeholder kaffe antioxidanter, bitterstoffer, katekoler, hydroxytryptamider, methylpyridinium, akrylamid og mange andre stoffer, der især indvirker på centralnervesystemet, kredsløbet og stofskiftet. I dag findes der et hav af kaffevarianter. Mens nogle er helt kaloriefri, er andre de rene kaloriebomber med et skyhøjt indhold af fx sødmælk, sukker og chokoladesirup.

Vi har samlet de nyeste forskningsresultater om kaffens egenskaber og serverer dem sammen med gode kaffetips og en stor guide over kaffetyperne og deres sundhed.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: