Et ekstra indtag af magnesium sammen med D-vitamin giver godt til knoglerne

Nødder, fuldkorn og bælgfrugter

Magnesium er også vigtigt for dine knogler

5. november 2010 af I FORM

Er du i underskud af magnesium, ser det ifølge flere undersøgelser ud til, at madens kalcium ikke finder vej ind i dine knogler.

I et forsøg beskrevet i International Clinical Nutrition Review fandt forskerne således, at forsøgsdeltagere med magnesiumunderskud var ude af stand til at udnytte kalcium ordentligt. Selv hvis det blev givet sammen med D-vitamin eller sprøjtet direkte ind i blodbanen, var effekten lig nul.

Først da deltagerne fik ekstra magnesium, tegnede der sig efter få dage et nyt billede med masser af kalcium i blodbanen, som herfra kunne transporteres ud i knoglerne.

Her finder du det
Fuldkornsprodukter, nødder, bælgfrugter, magre mejeriprodukter og grønsager.

Så meget skal du have
Ifølge de nordiske næringsanbefalinger skal du indtage 280 mg magnesium dagligt.

LÆS OGSÅ: Hvad er symptomerne på magnesium mangel?

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: