Et ekstra indtag af magnesium sammen med D-vitamin giver godt til knoglerne

Nødder, fuldkorn og bælgfrugter

Magnesium er også vigtigt for dine knogler

5. november 2010 af I FORM

Er du i underskud af magnesium, ser det ifølge flere undersøgelser ud til, at madens kalcium ikke finder vej ind i dine knogler.

I et forsøg beskrevet i International Clinical Nutrition Review fandt forskerne således, at forsøgsdeltagere med magnesiumunderskud var ude af stand til at udnytte kalcium ordentligt. Selv hvis det blev givet sammen med D-vitamin eller sprøjtet direkte ind i blodbanen, var effekten lig nul.

Først da deltagerne fik ekstra magnesium, tegnede der sig efter få dage et nyt billede med masser af kalcium i blodbanen, som herfra kunne transporteres ud i knoglerne.

LÆS OGSÅ: Hvad er knogleskørhed, og hvorfor får man det?

Her finder du det
Fuldkornsprodukter, nødder, bælgfrugter, magre mejeriprodukter og grønsager.

Så meget skal du have
Ifølge de nordiske næringsanbefalinger skal du indtage 280 mg magnesium dagligt.

LÆS OGSÅ: Hvad er symptomerne på magnesium mangel?

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: