Mejeriprodukter er gode kilder til kalcium, men også grøntsager og fuldkorn indeholder masser af kalcium

Mælk, ost, kerner og bønner

At få nok kalcium kræver langt færre mejeriprodukter, end de fleste går og tror.

5. november 2010 af I FORM

Grønsager og fuldkorn er også fine kilder, der bidrager med masser af kalcium. Så længe du får D-vitamin nok, er der heller ikke noget, der tyder på, at du har brug for specielt store mængder kalcium.

Undersøgelser viser nemlig, at der kun er en beskeden forekomst af knogleskørhed i lande, hvor indtaget er nede på en tredjedel af vores anbefalede indtag. Det skyldes primært, at en krop i ernæringsmæssig balance er i stand til at udnytte selv små mængder kalcium til opbygning af et stærkt skelet.

LÆS OGSÅ: Hvad er knogleskørhed, og hvorfor får man det?

Her finder du det

I samtlige mejeriprodukter, i frø og kerner, fiskeben, grønne grønsager og bønner.

Så meget skal du have

Selv om undersøgelser peger på, at mindre kan gøre det, er det fornuftigt at stræbe efter at få 1000 mg kalcium om dagen.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: