Fisk 2 gange om ugen

Så meget fisk skal du spise, hvis du skal have nok af de sunde fiskeolier, som er et vigtigt våben mod flere livstilssygdomme.

2. juli 2010 af I FORM

Læge Jerk W. Langers anbefaling: 2

Sunde flerumættede omega-3-fedtsyrer, dvs. fiskeolier, er et vigtigt våben mod hele det kompleks af sygdomme, som delvis skyldes kronisk inflammation i kroppen, bl.a. diabetes. Fiskeolierne beskytter også mod flere af sukkersygens følgesygdomme, bl.a. hjerte-kar-sygdomme.

De bedste kilder på spisebordet er fed fisk som laks, makrel, sild, ørred og sardin. Spis fisk mindst to gange om ugen og gerne endnu mere for at opnå maksimal beskyttelse. Tager du i stedet tilskud som kapsler eller tran, skal du op på mindst 1500 mg omega-3 om dagen.

Samtidig er det vigtigt, at du holder dit indtag af omega-6- fedtsyrer nede, da balancen mellem omega-3 og omega-6 er meget afgørende for, om du bliver ramt af inflammationssygdomme eller ej. Omega-6 er planteolier, der typisk gemmer sig i forarbejdet mad. Vælg om muligt naturlige fødevarer.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler