Sænk risikoen for hjertesygdomme med 42 procent ved at løbe én gang ugentligt.

Dit hjerte elsker løb

Ved at løbe mindst én gang om ugen sænker du risikoen for hjertesygdom med 42 procent, ifølge Harvard School of Public Health. Løb kan være alt lige fra en rolig tur på en skovsti til intensiv pulstræning efter 10-20-30-princippet.

5. september 2014 af I FORM

Sådan påvirkes dit hjerte

Hjertets pumpekraft forbedres, så det pumper mere blod ud pr. slag, og blodprocenten stiger. Derfor kan hjertet arbejde ved en lavere puls og blodtryk i hvile og slides ikke ret meget.

Musklernes insulinfølsomhed optimeres, så de meget bedre fjerner sukker og fedt fra blodet, uden at der behøver at være ret meget insulin til stede. Det dæmper inflammation og beskytter mod blodpropper.

Sådan skal du træne

Alle former for løb styrker hjerte og kredsløb, og én form er ikke bedre end de andre. Faktisk er det bedst at variere.

Intervaltræning og tempoløb giver relativt mest på konditionen, fordi pulsen er høj. Altså den bedste træningseffekt. Løb ved moderat intensitet træner stofskiftet og får styr på kolesterol, blodtryk, insulinfølsomhed, blodsukker og anti-inflammation.

Sidstnævnte er formentlig vigtigst i kampen mod type 2-diabetes og blodpropper.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: