Kvinde spiser en sandwich
© Colourbox

Derfor skal du IKKE undgå gluten

Undgår du gluten, selvom du slet ikke er allergisk? Så bør du måske læse dette.

17. maj 2016 af Anja Bruneskjold

Lider du af glutenintolerance, også kaldet cøliaki, er du nødt til at undgå gluten. Ellers vil sygdommen svække dine tarme og din evne til at optage næringsstoffer fra maden. Men har du ikke sygdommen, kan det faktisk gøre mere skade end gavn, hvis du undgår at spise glutenholdig mad og i stedet kaster dig over glutenfrie produkter. 

Glutenfri produkter indeholder nemlig ofte mere fedt og sukker end produkter med gluten. Og eksperter mener at have set en stigning indenfor fedme, insulin-resistens og problemer med stofskiftet i takt med det øgede fokus på gluten og glutenfri produkter. Derudover kan en glutenfri kost medvirke til bl.a. manglende B-vitamin og jern, forklarer ekspert i fordøjelsessystemet, Dr Norelle R. Reilley.

I løbet af de seneste år har de fleste supermarkeder udvidet deres sortiment af glutenfri produkter, og det er lettere end nogensinde at spise en glutenfri kost. Mange mennesker går udenom gluten for at tabe sig, for at få mere energi eller for blot at undgå at blive oppustet.

Kan du tåle gluten? Tjek symptomerne på glutenintolerance her

Hvis du gerne vil undgå at blive oppustet, kan du i stedet prøve disse 6 madvarer, der reducerer oppustethed og så naturligvis tænke over ikke udelukkende at proppe dig med madvarer, som har et højt indhold af gluten.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: