75 g fuldkorn & fibre

Så mange fibre skal du spise om dagen, hvis du vil nedsætte din risiko for diabetes.

2. juli 2010 af I FORM

Læge Jerk W. Langers anbefaling: 3

Stadig mere forskning peger på, at mange fuldkornsprodukter i kosten nedsætter faren for type 2-diabetes. Det har flere forklaringer. For det første får man lettere ved at tabe sig, fordi fuldkornene giver en længerevarende og mere stabil mæthed.

Da overvægt er en af de vigtigste risikofaktorer for diabetes, har fuldkorn naturligvis en vigtig mission her. En kost med mange fuldkorn gør det desuden lettere at regulere blodsukker- og insulinniveau. En del af fuldkornenes positive virkning kan tilskrives de mange kostfibre, der holder på kulhydraterne, så de optages langsommere i blodet.

Fordelen er, at blodsukkeret så ikke tordner i vejret, så snart man har spist. Fibrene forbedrer også funktionen af tyktarmens vigtige bakterier, som de er næring for, hvilket betegnes præbiotika. Også det høje indhold af mineralet magnesium i fuldkornsprodukter er med til at sænke diabetesrisikoen.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: