Husk pauserne

Det er ikke kun i weekenden du skal slappe af, små pauser i hverdagen gør vidundere for dit helbred.

2. juli 2010 af I FORM

Læge Jerk W. Langers anbefaling: 1


15 minutters pause hver anden time i løbet af arbejdsdagen giver en ekstra beskyttelse mod diabetes. De små pauser fungerer som ventiler, der holder stresshormonet kortisol i skak.

Ellers ville kortisolet sætte gang i kropskemiske processer, der lagrer fedt inde mellem organerne i maven, hvor det kan skabe grobund for diabetes. Stress øger markant faren for type 2-diabetes, ifølge en svensk undersøgelse af 4821 kvinder i alderen 35-55 år.

Stress på arbejdet fordoblede således sukkersygerisikoen. Stress får hjertet til at slå hurtigere og åndedrættet til at blive mere overfladisk. I denne flygt eller kæmp-tilstand skyder dit blodsukker i vejret for at gøre dig klar til handling.

Kan kroppens celler ikke ekspedere så meget blodsukker, hober det sig op i blodet og bliver kronisk højt. Så bryd den onde cirkel dér, hvor den startede, nemlig ved at holde kortisolniveauet i kroppen nede.

Brug pauserne på at gå lidt rundt, trække frisk luft, lave en yogaøvelse, meditere, eller hyggesnak med en kollega. Træk vejret dybt. min.s pause hver anden time

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: