Det skal du sige nej til, hvis du vil have sund hud

Huden er kroppens største organ, og derfor handler det ikke kun om dit udseende, når du husker at passe godt på den. Det handler om din sundhed.

16. februar 2017 af kommerciel redaktion for Neutral

Du kender det allerede fra dit træningsliv. For at få det bedste ud af din indsats, er du nogle gange nødt til at sige klart NEJ til visse ting. I sidste ende er det ikke negativt, men både positivt og nødvendigt. Det samme gælder din huds sundhed. Sig derfor især nej til disse ting, hvis du vil beskytte den:

1. Lange bade 
Det kan være super fristende at blive stående under den varme bruser efter en kold løbetur om vinteren. Men varmt vand udtørrer huden, fordi den meget hurtigt opløser hudens naturligt beskyttende fedtlag. Jo mere tør din hud er, desto større er risikoen for at få eksem eller andre hudlidelser.

2. At skrubbe dig tør med håndklædet
Dup hellere kroppen tør, når du har været i bad. Dermed skåner du huden for unødvendig irritation. Og ved at slutte af med en god fugtighedscreme senest fem minutter efter dit bad, hjælper du huden med at bevare fugten. 

3. At glemme at passe godt på dine hænder
En god håndhygiejne er essentiel, ikke mindst efter en tur i fitnesscentret, men brug et mild produkt, da håndvask kan fjerne hudens naturlige fugtbarriere, der beskytter den mod irritation.

Mild håndsæbe fra Neutral, der effektivt fjerner skidt og snavs, men ikke indeholder parfume, parabener eller farvestoffer. 

4. At springe over, hvor gærdet er lavest
Kan du finde på at dyrke sport uden at have fjernet din makeup? Sig nej til de dårlige vaner! Rens og fugt huden inden og efter træning med skånsomme produkter, der er velegnede til selv sensitiv sportshud.

Ansigtsvask fra Neutral, der fjerner snavs og makeup og hjælper med at beskytte mod hudirritationer // Ansigtscreme fra Neutral, der giver fugt, så huden ser smidig og frisk ud. Begge produkter er uden parfume, farvestoffer og parabener. 


5. At drikke for lidt vand
Drik rigeligt med vand, især på dine træningsdage. Vand har en stor indvirkning på din huds væskebalance – og er nødvendig for at holde den spændstig. Det er meget individuelt, hvor meget vand du skal drikke, men som en tommelfingerregel bør du drikke mindst 1,5 liter vand dagligt. 

6. Farve og parfume
Styr så vidt muligt udenom rense- og plejeprodukter, der indeholder farve og parfume. Gå efter produkter, der er godkendte i samarbejde med Astma – Allergi Danmark, så du minimerer riskoen for at udvikle hudirritationer som allergi. 

Shower gel fra Neutral, der er helt fri for tilsætningsstoffer som parfume, farve og parabener, men fulde af gode, virksomme stoffer, der rengør og plejer // Antiperspirant fra Neutral, der er parfume- og alkoholfri, men som effektivt holder dig frisk og svedbeskyttet. 

7. Solens ultraviolette stråler
Solen indeholder vitaminer, der er gode for dig, men de ultraviolette stråler kan skade dit væv og medføre forbrændinger, tidlig aldring af huden eller kræft. Undgå outdoor sport mellem 12 og 15:00 – især ved vandet eller i sneen, der kan reflektere og forstærke solen. Husk beskyttelse i form af solcreme, sportstøj der dækker kroppen, kasket og meget gerne; skygge.

Neutral har altid sagt nej

Neutral har i mere end 30 år kæmpet for at fjerne unødvendige tilsætningsstoffer fra danskernes hverdag. Neutral siger nej til parfume og farvestoffer, der kan øge risikoen for allergi eller skade din hud. Med kampagnen #PowerOfNo, vil Neutral gerne være med til at gøre nej’et til noget positivt, der kan åbne op for de rigtige ja’er. For et nej til det du ikke behøver, er i virkeligheden et ja til det, der betyder noget.

Få flere tips til at holde din hud sund på Neutral.dk

Kilder: Neutral, Cancer.dk

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: