- og lev længere. Til trods for at du har været ryger i mange år, har rygestop en livsforlængende virkning.

Dårlig vane: Rygning

Et rygestop gavner dit helbred med det samme.

12. august 2011 af I FORM

Din bedste strategi


1: Jeg har kun røget lidt


Har dit tobaksforbrug ligget på ca. 1-5 om dagen, er den mindst dårlige nyhed, at din risiko for kræft og især lungekræft godt nok er steget, men trods alt i mindre målestok, end hvis du havde røget mere.

Test: Er du afhængig af nikotin?


Den dårlige nyhed er, at mens risikoen for at få kræft på grund af rygning stiger lineært i forhold til forbruget, ser det anderledes ud med hjerte-kar-sygdomme. Her stiger risikoen nemlig mest markant ved et lille forbrug fra 1 og til ca. 5 smøger.

Risikoen for at udvikle hjertesygdom falder til gengæld hurtigt efter et rygestop, og 5 år efter rygestoppet vil din risiko nærme sig den hos en “aldrig-ryger”.

2: Jeg har røget meget


Risikoen for at udvikle kræft på grund af rygning stiger proportionalt med dit forbrug, så har du pulset igennem, kan der gå mindst 15 år, før din risiko for at udvikle kræft nærmer sig normalen.

Helt ned på samme risiko som en aldrig-ryger kommer du aldrig. Risikoen for at udvikle hjerte-karsygdom stiger mest ved de første 5 cigaretter om dagen.

Har du røget meget, er det ekstremt vigtigt, at du nu kompenserer for de øgede risici, din rygning har medført. Du bør spise sundt og fedtfattigt, have et meget begrænset alkoholforbrug og fokusere på ikke at udvikle stress.

Og så skal du dyrke masser af motion, der både forebygger kræft og hjerte-kar-sygdom og træner dine lunger, hvis effektivitet har taget skade af rygningen. Derfor bør du dyrke motion, der styrker vejrtrækningen, som fx løb.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: