Dårlig vane: For meget alkohol

Kompenser nu med motion og sund kost.

10. august 2011 af I FORM

Din bedste strategi


1: Jeg har haft et lille til moderat alkoholforbrug


Har du generelt overholdt de officielle anbefalinger og kun “givet den gas” af og til, kan du også i dag have et alkoholforbrug, der følger anbefalingerne, uden at du overbelaster din lever eller øger din kræftrisiko. Især hvis du generelt lever sundt med motion og sunde madvaner.

Download I FORMs store rapport "Alkohol på den sunde måde".


Drikker du max 7 genstande om ugen, har du ifølge Sundhedsstyrelsen en lav risiko for at blive syg på grund af alkohol. Et lille regelmæssigt alkoholforbrug kan ligefrem mindske din risiko for bl.a. hjerte-kar-sygdomme.

2: Jeg har haft et stort alkoholforbrug


De skader, alkoholen har lavet på dit system, er generelt permanente. Derfor er der ekstra god grund til i dag at kompensere ved at holde dit alkoholforbrug nede på et minimum.

På grund af alkoholforbrugets øgede kræftrisiko bør du også lade være med at ryge, da rygning gør alkohol mere farligt. Masser af motion og sund kost hjælper også med at genoprette dig.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Vil du gerne slippe for at have menstruation?


I FORM anbefaler