Er du en sofa-kartoffel? Få gode råd til, hvordan du råder bod på den dårlige vane.

Dårlig vane: For lidt motion

Jo tidligere i livet du er fysisk aktiv, jo bedre.

12. august 2011 af I FORM

Din bedste strategi

Din bedste strategi afhænger af, hvorvidt du tidligere har været aktiv eller ej. Find det scenarie herunder, som passer på dig, og se ekspertens råd.

1: Jeg har dyrket motion før, men har holdt en lang pause

Det vil for mange give god mening at kaste sig over en motionsform, man kender, selv om det er nogle år siden efterhånden. Men husk, at du er blevet ældre, og fordi du kunne løbe, cykle eller ro fra de fleste for 10 år siden, er det en god idé at tage det roligt i begyndelsen – og lade din krop vænne sig til belastningerne.

Det gode er, at din krop hurtigt vil kunne nikke genkendende til teknikken i din træning, uanset om det er armtag, svingteknik eller bakkeløb.

2: Jeg har aldrig for alvor dyrket motion.

Det store spørgsmål vil for mange være, hvilken form for motion man skal vælge. Og det er faktisk et rigtig godt spørgsmål, der kun kan besvares, ved at du prøver dig frem.

Kender du nogle, der allerede er i gang, er det en god idé at koble sig på her. Eller find ligesindede i en løbe-, cykel-, langrends-, gang- eller noget helt femte klub. Det fremmer motivationen at have nogle at følges med, og der er også nogle at lære af.

Uanset hvad du vælger, så tag det roligt i begyndelsen. Den mest almindelige skade hos nybegyndere er overbelastning, og vælger du fx et løbeprogram for begyndere, vil du opdage, at du de første uger går meget længere, end du løber. Og sådan skal det være.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: