© aminoJern

6 tegn på jernmangel, der påvirker din hverdag

Symptomerne kan være svære at opdage, men jernmangel er mere udbredt end de fleste er klar over – og især hos kvinder.

20. juni 2018 af Benjamin Native Studio for aminoJern

 “Mangler du jern?” Du har helt sikkert fået spørgsmålet, eller måske har du selv stillet det. Men hvordan opdager du så egentlig, at du faktisk burde blive tanket op på jernkontoen, hvis du ikke har fået taget en blodprøve?

Ifølge speciallæge Nils Milman kan jernmangel påvirke din hverdag, og der er mange tegn, du selv kan være opmærksom på. Faktum er nemlig, at når kroppen mangler jern, som er det vigtige mineral, der giver energi og transporterer ilt rundt i vores krop, så har det konsekvenser for din daglige trivsel. Jernmangel er den mest almindelige mangeltilstand i verden, og ifølge en rapport fra DTU Fødevarestyrelsen får 97 procent af kvinder mellem 18 og 45 år ikke jern nok gennem kosten.

Men bare rolig, det er heldigvis nemt at få bugt med jernmanglen, hvis du sørger for at spise jerntilskud og derved øger dit jernniveau. Normalt vil kroppen kun optage 10 procent af det jern, du får gennem kosten, og derfor kan et jerntilskud være nødvendig for at genoprette jernbalancen

Mens traditionelle jerntilskud kan have bivirkninger og blandt andet påvirke dit tarmsystem, så er aminoJern med til at opbygge kroppens jerndepoter og optages to til fire gange bedre end traditionelle jerntilskud. Mængden af jern er lavere, men optagelsen er den samme, og det efterlader ingen jernrester i tarmen. 

1. Du føler dig træt og uoplagt

Selvom du har sovet rigeligt, kan du stadig ikke ryste trætheden af dig, og du kan have svært ved at komme op i gear i din hverdag. Det føles næsten, som om dit energiniveau er taget på ferie – bare uden dig, men faktisk kan din træthed også være utryk for jernmangel. Udmattelse er nemlig en af de hyppigste symptomer på jernmangel, fordi du får svært ved at producere hæmoglobin, som er det protein, der hjælper de røde blodceller med at sende ilt rundt i kroppen.

2. Dine muskler er svækkede

Nogle dage kan vi bare ikke presse kroppen til det, vi gerne vil. Men sker det for ofte, kan det også være et tegn på, at du i virkeligheden lider af jernmangel. Også her vil dine muskler nemlig være påvirkede af kroppens manglende evne til at transportere ilten rundt. Dette er også en af grundene til at sportsfolk reglmæssigt bliver tjekket for jernmangel

3. Du er ekstra udsat, fordi du er gravid

Hvis du er gravid, er det særlig risikofyldt at mangle jern, da det kan medføre nogle alvorlige konsekvenser. Eksempelvis kan det gå ud over udviklingen af dit forsters hjerne, ligesom der er større risiko for, at der kan opstå komplikationer i forbindelse med fødslen. Som gravid har du ekstra god grund til at spise aminoJern, der netop anbefales til gravide. aminoJern er som det eneste jerntilskud i Danmark testet på gravide i et videnskabeligt forsøg udført af speciallæge Nils Milman på Næstved Sygehus, der dokumenterede, at 1 tablet svarende til 25 mg jern fra aminoJern er tilstrækkeligt til at forebygge jernmangel fra uge 10.

4. Du har rastløse ben

Hvis du har oplevet at have uro i benene, ved du, hvor irriterende det føles. Og særligt om natten kan de rastløse ben være til stor gene for din nattesøvn. Oplever du ofte, at du har uro i kroppen og særligt i benene, bør du undersøge, om det skyldes jernmangel.

5. Du mister håret og får deforme negle

Bare rolig – alle mennesker mister løbende hårstrå. Det er helt normalt, men hvis du oplever det som et stigende problem, kan det også skyldes, at du har et for lavt jernniveau. Forklaringen er, at kroppens iltforsyning prioriterer de vitale organer frem for eksempelvis at levere ilt og næring til håret og negle.

6. Du får oftere infektioner

Bliver du ofte ramt af infektioner, kan det også være en idé at få tjekket hos din læge, om du mangler jern. For hvis du ofte bliver syg, kan det nemlig skyldes, at iltniveauet i din krop er for lavt. Vær dog opmærksom på, at det også kan skyldes andre sygdomme.

© aminoJern

Hvordan virker aminoJern?

Jerntilskuddet aminoJern er et jerntilskud, der består af aminosyrecheleret jern, og forskning viser, at den sammenkobling sikrer et bedre optag i kroppen uden at påvirke optagelsen af andre næringsstoffer. Aminosyrechelatet ’smugler’ jernet gennem mavesækken som en blind passager, og dermed optages jernet gennem aminosyrernes særlige optagekanal i kroppen, så man undgår mavegener.

aminoJern optages to til fire gange bedre end traditionelle jerntilskud. Mængden af jern er lavere, men optagelsen er den samme, og det efterlader ingen jernrester i tarmen. aminoJern gør det derfor muligt at vedligeholde niveauerne, holde maven i ro – og bevare energien – på én og samme tid ved blot én tablet om dagen.

Tilskuddet bør tages mellem måltider eller ved sengetid med en glas vand eller juice – aldrig sammen med mælk, kaffe og kakao, da disse nedsætter optagelsen af jern. aminoJern indeholder ingen animalske ingredienser og er velegnet til veganere.

Læs mere om aminoJern her.



Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler