Yoghurt slår din forkølelse ned

Er du ved at blive forkølet? Så behøver du ikke kun at ty til citrusfrugter og hyldebærsaft.

4. maj 2008 af I FORM

Det viser sig nemlig, at du også kan tage din forkølelse i opløbet med en skål yoghurt.

Et østrigsk studie med 33 kvinder har vist, at yoghurt sætter ind flere steder. For det første peger undersøgelsen på, at kvinder, der spiser mellem 1,5 og 2,5 dl yoghurt om dagen, producerer flere af de hvide blodlegemer, der beskytter kroppen mod infektioner.

Desuden er yoghurt også i sig selv gunstigt for dit immunforsvar, hvilket bl.a. skyldes det store indhold af probiotiske mælkesyre-kulturer, som overlever turen ned igennem maven, så de kan bosætte sig i tarmen.

Mælkesyrekulturer er dem, der gør mælk til yoghurt. Kulturerne i produkter som yoghurt naturel, A38, cultura m.fl . hører til de såkaldt probiotiske bakteriestammer, der kan fremme tarm-systemets bakterieflora.

Kefir har fået comeback. Men hvad er kefir egentlig godt for? Få svaret her

Traditionelle varianter er fx Lactobacillus bulgaricus og Lactobacillus acidophilus, der ofte betegnes som probiotiske kulturer. Deres egenskaber føjer en ekstra fordel til yoghurtens øvrige kvaliteter: et pænt indhold af muskelopbyggende protein, knoglestyrkende kalcium og forskellige værdifulde vitaminer.

Er du i tvivl, om din hoste skyldes lungebetændelse? Læs vores guide, og bliv klogere på den drilske sygdom.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler