Tilbered din fisk rigtigt

Din fisk er kun så sund som måden, du tilbereder den på.

8. september 2010 af I FORM-redaktionen

Måske giver det ikke så meget mening at spise fisk i troen om, at du er sund, hvis du alligevel vælger en saltet eller marienet en af slagsen. Din fisk er nemlig kun så sund som måden, du tilbereder den på, viser det sig.

Dette konkluderer forskere på baggrund af en undersøgelse af, hvad der sker med fed fisk, når man tilbereder den på forskellige måder.

Forskerne fulgte 200.000 mennesker, som fik kortlagt deres kostvaner. Ikke overraskende havde de fiskeglade mindre risiko for at dø af hjerte-kar-sygdomme, men det viste sig også, at effekten var afhængig af, hvordan de tilberedte deres fisk.

Se herunder, hvordan du undgår, at de sunde omega-3-fedtsyrer i fed fisk bliver overtrumfet af usunde tilberedningsmetoder.

Tilberedning af fisk

(1-5, hvor 5 er bedst)


  • Rå fisk/sushi: 5
  • Dampet fisk: 5
  • Ovnbagt fisk: 4
  • Kogt/konserveret: 3
  • Røget fisk: 2
  • Stegt fisk: 2
  • Marineret fisk: 2
  • Saltet fisk: 1

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad hjælper dig til at slappe af i en travl hverdag?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: