20 gram om dagen er nok til at gøre en forskel.

Jordskokker renser ud i bakterier

Naturlig detox starter med en sund mave - og jordskokker er god til at rense ud i de dårlige bakterier.

6. februar 2014 af I FORM

Derfor skal du spise jordskokker

Jordskokker har et meget højt indhold af kulhydratet inulin. Inulin kan ikke nedbrydes af vores fordøjelsesenzymer og fortsætter derfor hele vejen ned til tyktarmen, hvor det fungerer som såkaldt prebiotika. Det medvirker til en rigtig sund tarmflora, som er kampberedt og klar til at rense ud i dårlige bakterier og svampesporer.

Så meget næring indeholder jordskokker

20 gram jordskokker indeholder cirka lige så mange kulhydrater med prebiotisk effekt som to Cultura-shots. Vær dog opmærksom på, at jordskokker kan få dig til at prutte, så måske du skal springe dem over på daten med drømmefyren!

Sådan tilbereder du jordskokker

De små bæster er ret bøvlede at rense, men en stiv børste gør arbejdet lidt nemmere. Jordskokker kan nydes både kogte og rå, og den nøddeagtige smag passer fortrinligt i supper og salater.

Bonusviden om jordskokker

Jordskok regulerer blodsukkeret og har i undersøgelser vist sig at forebygge tyktarmskræft. Indeholder desuden meget kalium, folat og B-vitaminer.

Se opskrifter på jordskokker nedenfor

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler