Spis gerne grønkål 2-3 gange om ugen, men øg dit indtag gradvist, så undgår du luft i maven.

Grønkål beskytter mod bilos

Beskyt dine luftveje med grønkål, som i øvrigt er sprængfyldt med vitaminer og jern.

6. februar 2014 af I FORM

Derfor: Grønkål indeholder stoffet sulforaphan, der ifølge ny forskning øger mængden af antioxidanter i næsens slimhinder. Antioxidanter i luftvejene er med til at beskytte os mod forurenende stoffer fra for eksempel bilos og passiv rygning. Grønkål indeholder tilmed dobbelt så mange kostfibre som dens fætter broccolien. De binder giftstoffer i tarmen og hiver dem med ud af kroppen.

Så meget: Eksperterne kender ikke til den optimale mængde, men spis gerne grønkål flere gange om ugen. Det er dog en god idé at øge mængden af kål gradvist, da du ellers kan få meget luft i maven.

Sådan: Hvis du ikke kan få spist en hel grønkål, kan du i stedet købe den i frossen tilstand. Indholdet af sunde stoffer er nemlig helt på højde med indholdet i de friske kålhoveder. Har du fingre i den friske udgave, så husk at skylle den grundigt før brug. Det er vigtigt at få renset det krøllede hoved for eventuelle jordbakterier. Grønkålen kan spises rå, kogt eller stuvet. Dens bitre smag passer godt sammen med både søde, salte og fede fødevarer, så du kan spise den med alt fra rosiner til sojasauce og cremefraiche.

Bonus: Grønkål indeholder masser af A-vitaminer, C-vitaminer og B-vitaminer samt uorganisk jern, kalium, folat og calcium.

Se opskrifter med grønkål nedenfor

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad forhindrer dig oftest i at træne?


I FORM anbefaler