Bliv sundere for hver en bid

Gå ikke glip af de mange fordele ved de bitre hoveder. Kål holder dig sund for få kalorier og giver en sund fordøjelse.

10. januar 2011 af I FORM

Det er ikke kun de bitre smagsstoffer i kål, der gør dem ekstraordinært sunde. De indeholder også mange andre stoffer, der virker positivt i din krop.

Det gør kål for dig

  • Du bliver mæt for få kalorier: Kål indeholder meget få kalorier, men fylder til gengæld godt i maven på grund af de mange fibre, der svulmer op i mavesækken og mætter. Det gør kål til rigtig god slankemad.

  • Du får en sund fordøjelse: De mange fibre giver maven noget at arbejde med. Jo mere fylde der er i tarmene, jo bedre er de til at skubbe maden videre i systemet.

  • Du holder dig rask: I kål er det især en sekundær metabolit ved navn glucosinolat, der menes at være med til at forebygge kræft, hjerte-kar-sygdom og type 2-diabetes. Men kål indeholder også andre mikroskopiske stoffer, der virker i din krop. Desuden indeholder kål generelt både C-vitamin og betacaroten, der menes at styrke dit immunforsvar generelt.

  • Du styrker dine knogler: Kål hører til de grønsager, du skal sætte på menuen for at få kalk nok – især hvis du ikke drikker mælk. De grønne bladgrønsager indeholder nemlig ganske meget kalk.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: