Drikker du ko-mælk eller foretrækker du alternativer?

Sund – med eller uden mælk

Vil du være sund uden mælk eller er du nød til at undvære den pga. allergi? Uanset: Hvis du ikke får mælk, skal du være ekstra opmærksom på din kost.

21. december 2010 af I FORM

Sundhedsmyndighederne anbefaler, at du drikker en halv liter mælk om dagen, mens andre eksperter stiller spørgsmålstegn ved nødvendigheden.

Vil du være sund uden mælk – eller er du nødt til at undvære mælk pga allergi, skal du dog være opmærksom på at få tilstrækkeligt at følgende stoffer:

  • B12-vitamin: Findes bredt i alle animalske fødevarer. Dvs. æg, skaldyr, fisk og kød. Et normalt indtag af disse fødevarer kan fuldt ud dække dit behov for vitaminet.
  • Andre B-vitaminer: Sund vegetarmad så som fuldkorn, frugt og grønt dækker dit behov.
  • Jod og zink: Fisk og skaldyr er en særlig god kilde til jod. Det samme er jodberiget salt.
  • Kvalitetsprotein: Fisk, kylling, kalkun.
  • Kalk: Kalk findes i en række madvarer, især grønne bladgrønsager er rig på kalk, men du skal spise meget af det. Her kan de se, hvor mange gram du skal spise af andre kalkrige fødevarer, for at komme op på samme kalkindtag, som en halv liter mælk giver dig – nemlig 620 mg. Du skal enten spise 80 g ost, 150 g grønkål, 380 g broccoli, 400 g mandler eller 480 g kinakål. Du kan naturligvis også kombinere de forskellige fødevarer.


Hvad er din holdning til mælk? Deltag i debatten i vores forum.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: