Spis lidt mindre, men mere mættende

5 kilo på 50 dage

16. april 2010 af I FORM

Derfor:

De fleste mennesker har det bedst, når de får lov til at fylde maven. Problemet er bare, at det ofte betyder en masse overflødige kalorier.

Samtidig vil et stort måltid som regel nedsætte dit aktivitetsniveau, fordi den fyldte mave fremmer trangen til “siesta” og tilhørende lav grad af fysisk aktivitet.

Kunsten, når man vil øge fedtforbrændingen, er at finde en god balance mellem at spise mindre og samtidig optimere energitætheden. Dermed vil portionen koste mindre i kalorieregnskabet end ellers – uden at maven samtidig føles som et gabende tomrum.

Sådan gør du

  • Mere grønt og færre kulhydrater. I praksis gælder det om at skære stivelseskilderne ned til cirka ¼ portion, mens grønsagerne får lov at fylde halvdelen af din tallerken.

  • Væn dig til kun at spise én portion. Spiser du mere, indtager du med garanti for mange kalorier.

  • Spar på fedtet. Fedt rummer godt og vel dobbelt så mange kalorier som protein og kulhydrat.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: