Spis lidt fedt – af den sunde slags

5 kilo på 50 dage

16. april 2010 af I FORM

Derfor:

Fedt er ikke din fjende, når du vil fedtdepoterne til livs. Tværtimod, for får du for lidt, bliver det svært at holde kroppen sund. Samtidig vil appetitten påvirkes negativt, hvis måltidet ikke indeholder fedt.

Desuden bremser fedt i et måltid den hastighed, hvormed du optager kulhydraterne. En tynd fedthinde forhindrer simpelthen, at blodsukkeret svinger op og ned, hvilket hæmmer fedtforbrændingen.

Kunsten er at ramme et indtag på 50-70 gram om dagen, holde indtaget af mættet fedt nede, få dækket kroppens behov for livsnødvendige n-3-fedtsyrer og samtidig få godt med enkeltumættede fedtsyrer.

Sådan gør du:

  • Tjek fedtindholdet; hakket kød bør højst ligge på 5-8 pct., pålæg maks. 5 gram fedt pr. 100 gram, og mælk og yoghurt under 1 gram fedt pr. 100 gram.
  • Spis fed fisk hver dag, fx sild eller makrel på brødet eller laks til aftensmaden. Prøv at ramme 25-30 gram fed fisk om dagen.
  • Få sundt fedt i alle måltider. Hvis ikke fed fisk, så fx avocado, nødder eller kerner, oliven eller 1-2 tsk. god rapsolie.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: