skål med solbær
Er humøret i bund?

Så skal du måske snuppe en håndfuld solbær

Spis dig i godt humør med solbær

Du kender den nok bedst i syltetøj til din pandekage, men det mørke solbær er også fuld af vigtige vitaminer og har en positiv virkning på dit humør.

18. juli 2016 af Journal of Functional Foods

Derfor skal du spise solbær

Måske skal du overveje at tilføje solbær til dit bær-repertoire, for de små mørke lækkerier viser sig i et nyt forsøg at være effektive humørpiller. 

Forskere fra New Zealand har testet en 250-milliliterdrik med eller uden solbær på 36 personer mellem 18 og 35 år, og det viste sig at give bonus. De testpersoner, der fik solbærdrikken, viste forbedringer i både humør og opmærksomhed samt mindre mental træthed end dem, der fik en drik uden bærrene.

3 tips til dine solbær

  • Brug solbær i juice
    Pres 100 g solbær, 200 g æble og en skrællet citron i saftpresseren.
  • Brug solbær i salat
    Bland en bakke babyspinat med et halvt salathoved. Smag til med dressing af citron, sirup, soja og peber, og drys solbær, ribs og feta over.
  • Brug solbær i suppe
    Kog 1,5 dl vand med 50 g sukker. Put 150 g solbær i, og kog under låg i 3 min. Jævn med lidt majsstivelse rørt ud i koldt vand. Afkøl suppen, og server den med græsk yoghurt.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler