Små ingredienser til de små grå

Du kan have brug for ekstra tilskud for at din hjerne kører optimalt.

En lang række aminosyrer, vitaminer og mineraler spiller vigtige roller i hjernens funktioner, men det er ikke altid, du kan få stillet behovet gennem den almindelige kost, og så må du i stedet få lukket kosthullerne med ekstra tilskud. Men du skal tænke dig godt om, før du omdanner dit køkken til et apotek.

Vitaminer

Alle de vandopløselige vitaminer (B-vitaminer og C-vitamin) spiller fx vigtige roller i mange af hjernens funktioner, og oftest skal der større doser til end den officielt dagligt anbefalede dosis. Den bedste måde at sikre sig på er at spise masser af økologisk grønt og fuldkornsprodukter.

Mineraler og sporstoffer

Der findes også en masse mineraler og sporstoffer, som er vigtige for hjernen. Blandt andet kalcium, magnesium, zink, kobber, boron og mangan. Den bedste måde at sikre sig tilstrækkelige mængder af disse mineraler og sporstoffer er også igennem kosten. Individuelle pilletilskud bør du helst undgå, da kroppen ofte vil have svært ved at optage dem. Samtidig kan du risikere, at kroppens mineralbalance forrykkes, når du får store mængder af nogle af stofferne i pilleform.

Den klart bedste kilde, når du skal have dækket behovet af mineraler og sporstoffer, er japansk tang som nori og arame, hvor mineralindholdet kan være helt op til 20 %. Tang indeholder hele spektret af mineraler og sporstoffer, i de mængder kroppen har brug for og i en meget letoptagelig form.

Aminosyrer

Aminosyrer påvirker også din mentale ydeevne. De fleste af dem behøver du ikke få gennem kosten, da kroppen producerer dem selv. Det er dog ikke altid, at kroppen producerer tilstrækkelige mængder. Derfor er det vigtigt, du får proteiner (kilden til aminosyrerne) fra mange forskellige steder, så du dækkes ind med tilstrækkelige mængder af alle aminosyrer.

Sukker er hjernens brændstof

Hjernens foretrukne energikilde er glukose, og det er derfor ret vigtigt at holde et jævnt blodsukkerniveau. Store udsving i blodsukkerniveauet eller et konstant lavt blodsukker sløver hjernens funktioner og aktivitet og gør, at du får sværere ved at koncentrere dig i længere tid ad gangen.

Den bedste måde at holde et jævnt blodsukkerniveau er at spise mad, som frigiver energien langsomt og konstant. Mad, hvor al energien frigives hurtigt, fx junkfood, vil give en kort periode med alt for højt blodsukker, hvorefter det vil falde meget hurtigt og ende med at være for lavt.

Det er derfor, du ofte ser børn blive vildt energiske for derefter at blive trætte, ukoncentrerede og pylrede inden for kort tid, når de får masser af slik eller junkfood.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: