hvor mange kulhydrater om dagen
Forskellige fødevarer

Få svarene på hvor mange kulhydrater low carb-kurene og sundhedsmyndigheder tillader. 

Sådan spiser du kulhydrater

I FORM vejleder dig til hvor mange og hvilke kulhydrater, du kan spise når du er på low carb-kur.

11. november 2014 af I FORM

De hårde kure

Du kan spise ca. 20-30 g kulhydrat om dagen. Det er ikke meget, men det tvinger kroppens insulinniveau ned og fedtforbrændingen op. Kulhydraterne skal hovedsageligt komme fra grøntsager og en smule frugt. De skal høre til de langsomme (lavglykæmiske) kulhydrater.

20-30 g kulhydrat svarer til:

1 skive rugbrød, 1,5 kilo broccoli eller lignende grøntsager eller 200-300 g frisk frugt, fx æbler eller pærer.

De moderate kure

Du kan tillade dig op til 100-130 g kulhydrat om dagen. Du gør stadig klogt i hovedsageligt at lade dine kulhydrater komme fra grønsager og frugt – samt måske hele korn.

100 g kulhydrat svarer til:

5 skiver rugbrød, 7,5 kilo broccoli, 1 kilo frisk frugt, fx æbler, kiwier eller pærer med lavt GI (Glykæmisk Index).

De officielle råd

Low carb-tilhængerne og de officielle sundhedsmyndigheder ser meget forskelligt på, hvor vigtigt det er at spise kulhydrater. Ifølge de officielle kostanbefalinger har en kvinde på ca. 60 kilo brug for 200-300 g kulhydrater pr. dag – afhængigt af hvor fysisk aktiv hun er. Dvs. 10 gange mere, end de hårdeste kure siger.

200 g kulhydrat svarer til:

10 skiver rugbrød, 15 kilo broccoli, 2 kilo frisk frugt, fx æbler, kiwier, pærer med lavt GI.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler