Skær ned på kulhydraterne

5 kilo på 50 dage

16. april 2010 af I FORM

Derfor:

Der er ingen tvivl om, at vi har gavn af kulhydrater, som leverer brændstof til muskler og hjerne.

Særligt dem, vi får fra fuldkorn, frugt og grønt, går desuden hånd i hånd med masser af sunde stoffer.

Det betyder dog ikke, at du bare kan spise løs, for vil du optimere din fedtforbrænding, gælder det om at holde igen med kulhydraterne. Så længe blodsukkeret er mættet med lettilgængelige kulhydrater, prioriterer kroppen nemlig denne brændstofkilde, og så går fedtforbrændingen på standby.

Inden du luger samtlige kulhydrater ud af din kost, så husk, at de grove varianter er kilde til en masse kostfibre, der fylder godt i mave og tarm, samtidig med at de hindrer lidt af maden i at blive optaget.

En vis portion af de rigtige kulhydrater hører derfor til i den optimerede kost.

Sådan gør du


  • Skær ned på de kulhydratrige kornprodukter. En passende mængde er en halv til en hel skive brød eller 30-40 gram gryn, pasta, ris og lignende til et hovedmåltid.

  • Vælg de grove varianter. Gå målrettet efter fuldkornsprodukter og grove grønsager, der bugner af kostfibre.

  • Fordel kulhydraterne jævnt over hele dagen i små mængder – dermed holder du blodsukkeret stabilt.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: