Sådan får du mere ren mad

Sprøjtemidler er uden tvivl ikke sundt i længden. Se, hvad du kan gøre allerede i dag, for at få renere mad.

16. november 2011 af I FORM

  • 1. Vælg dansk økofrugt og -grønt = ingen pesticidrester.
  • 2. Vælg udenlandsk økofrugt og -grønt = pesticidrester i 3 pct. af produkterne.
  • 3. Har du ikke råd til det hele økologisk, så vælg økofrugten. Konventionel frugt indeholder typisk flere sprøjterester end grønsagerne.
  • 4. Er økovarerne for dyre, så vælg konventionel, dansk frugt og grønt.
  • 5. Køber du udenlandske, konventionelle frugter og grønsager, så gå efter varer fra EU-lande. Flest pesticidrester finder du i konventionel frugt og grønt fra lande uden for EU.


Frugt og grønt, der typisk indeholder mange pesticidrester:

  • Æbler
  • Kartofler
  • Salat
  • Vindruer
  • Peberfrugter
  • Jordbær
  • Blåbær
  • Kirsebær
  • Spinat
  • Grønkål
  • Bladselleri
  • Ferskner
  • Nektariner


Frugt og grønt med ingen eller meget få pesticidrester:

  • Løg
  • Avocado
  • Ananas
  • Mango
  • Ærter
  • Kiwi

  • Kål
  • Sukkermajs
  • Aubergine
  • Cantaloupmelon
  • Vandmelon
  • Grapefrugt
  • Søde kartofler
  • Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

    Måske er du interesseret i...

    I FORM anbefaler