Spis din hud smuk
Kvinde spiser appelsin

Appelsin er en af de råvarer, der er godt for din hud. Den orange frugt modvirker nemlig rynker og fremmer hudens elasticitet.

© iStock

Spis dig til smuk og sund hud

Ja, det er faktisk muligt at spise sig smuk - skønhed kommer nemlig i høj grad indefra. Se hvilke råvarer, der er særligt effektive for din hud.

14. april 2010 af I FORM

Smuk hud med den rette kost

Hvis du gerne vil have sund og smuk hud, kan det være en rigtig god idé at tænke over, hvad du spiser. Med den rette kost kan du nemlig spise dig til smuk og strålende hud. Herunder kan du læse om seks råvarer, som kan udrette mirakler for din hud.

1. Mandler

Primær virkning: Beskytter huden.
Aktive stoffer: E-vitamin.
Sådan virker det: E-vitamin er den vigtigste fedtopløselige antioxidant. E-vitamin er særlig effektivt til at beskytte cellemembranerne omkring hudcellerne mod beskadigelse fra frie radikaler. Det kan udsætte hudens ældningstegn.
Sådan gør du: Spis 10 mandler om dagen. Mandler er perfekt som snack mellem måltiderne eller som del af en salat eller mysli.

LÆS OGSÅ: Mandler holder hjertet sundt og taljen slank.

2. Gulerødder

Primær virkning: Giver huden kulør.
Aktive stoffer: Carotener.
Sådan virker det: Carotener er plantefarvestoffer, som bliver lagret i huden, hvor de hjælper til at give kulør. Carotener virker også som antioxidanter, og en del af dem bliver omdannet til aktivt A-vitamin, der fremmer dannelsen af ny, frisk hud og beskytter huden mod infektion.
Sådan gør du: Spis mindst 50 g om dagen. Overdreven indtagelse kan give en gulsot-agtig kulør. Spis lidt fedt (fx fra nødder, olie eller fed fisk) ved siden af, da carotenerne kræver fedt for at kunne blive optaget fra tarmen.

3. Laks

Primær virkning: Giver klar hud.
Aktive stoffer: Langkædede, flerumættede omega-3-fedtsyrer, selen og D-vitamin.
Sådan virker de: Omega-3-fedtsyrer modvirker betændelse – også i huden, hvor det kan give tendens til røde områder og uren hud. Omega-3-fedtsyrer indgår i cellemembranerne og er nødvendige for optimale funktioner af alle celler – specielt i huden, men også i håret.

Selen er en vigtig antioxidant, der beskytter hudcellerne mod beskadigelse. Det hjælper bl.a. til at modvirke rynker. Ny forskning har fundet D-vitamin-receptorer i huden og hårfolliklerne. Det betyder, at D-vitamin har en grundlæggende betydning for en normal funktion af vedligeholdelsen af huden og produktionen af sundt hår.
Sådan gør du: Spis en laksemad eller ovnstegt laks nogle gange om ugen, så du i gennemsnit får 25 g laks pr. dag. Det giver dig det D-vitamin og de omega-3-fedtsyrer, som du har brug for.

4. Æg

Primær virkning: Styrker hud, hår og negle.
Aktive stoffer: Biotin.
Sådan virker det: Blandt mangelsymptomerne på biotin er tør hud, hududslæt, tyndt og skrøbeligt hår samt hårtab. Har man en normal tarmflora, vil bakterierne her producere tilstrækkeligt med biotin. Biotin er nødvendigt for dannelsen af proteinet keratin. Keratin findes i én form i huden og en anden form i håret. Biotin er derfor vigtigt for at holde både huden og håret smukt og sundt og for opbygningen og vedligeholdelsen af sunde negle
Sådan gør du: Spis et æg hver eller hver anden dag.

5. Vand

Primær virkning: Fugter huden.
Aktive stoffer: Vand.
Sådan virker det: Vand er det mest oplagte middel mod tør hud. Hvis din krop mangler væske, trækker den vand væk fra huden for at bruge vandet til de mest livsvigtige funktioner i stedet for. Dermed er der så ikke overskud til at holde hudcellerne i optimal væskebalance. Det kan ses og mærkes som tør hud.
Sådan gør du: Hvis du har dig selv mistænkt for at drikke for lidt vand, så prøv at drikke en halv liter vand ekstra pr. dag i 14 dage og se, om det virker. Der er ingen grund til at overdrive og drikke flere liter mere pr. dag. Du har brug for i alt 1,5 liter vand fra drikkevarer om dagen plus det, du sveder ud under sport og motion.

6. Appelsiner

Primær virkning: Modvirker rynker og fremmer hudens elasticitet.
Aktive stoffer: C-vitamin. 100 g appelsin indeholder 61 mg C-vitamin svarende til 81 pct. af den anbefalede daglige indtagelse.
Sådan virker de: C-vitamin fremmer dannelsen af kollagen i huden. Kollagen er det vigtigste protein i bindevævet. Det har afgørende betydning for hudens styrke og elasticitet. Nedbrydning af kollagen fører til dannelse af rynker. C-vitamin fungerer også som en antioxidant i kroppens vandholdige faser. C-vitamin og E-vitamin styrker hinandens virkning som antioxidanter og er derfor et rigtig godt miks.
Sådan gør du: Spis en appelsin om dagen. Appelsiner er velegnet på morgenbordet eller som mellemmåltid. Er du ikke vild med at pille appelsiner, så skær ud i både, og gnav! Et glas friskpresset appelsinsaft pr. dag er også godt, selv om du så går glip af de stoffer i frugtkødet, der bliver siet fra. Men appelsinsaft er en god genvej til at få lidt ekstra C-vitamin.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Vil du gerne slippe for at have menstruation?


I FORM anbefaler