Håndfuld med bær
© colourbox

Stil din sukkertrang med bær

Lyst til søde sager? Prop dig med lækre bær, i stedet for at tømme en slikbutik. Dine tarmbakterier vil elske dig for det.

23. august 2016 af Irene Brøndum

Hvis du får lyst til sødt, så prøv at se, om frisk frugt eller lækre bær kan gøre det, før du tømmer den nærmeste slikbutik.  Nogle producenter er begyndt at søde produkter som marmelade og færdigretter med for eksempel æblesaft. Men det er ikke lige den slags frugt, du skal gå efter. Meget tyder nemlig på, at frugtsukker (også kaldet fruktose) er mindst lige så dårligt som almindeligt sukker, der i øvrigt består af 50 procent fruktose. Nogle mener endda, at fruktose er værre, fordi det omsættes i kroppen på en måde, der belaster leveren og gør os mindre mætte. 


LÆS OGSÅ: Er sødemidlet aspartam farligt? Og hvor meget må man få?


Problemet opstår ikke, når vi spiser et stykke frisk frugt, hvor frugtsukkeret kommer i relativt begrænset mængde og er pakket ind i sunde fibre. Så spis frugten frisk eller vælg bær. Bær adskiller sig fra andre frugter ved at have et enormt højt indhold af både kostfibre og antioxidanter, som favoriserer de gode tarmbakterier.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad hjælper dig til at slappe af i en travl hverdag?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: