Mere frugt og grønt i hverdagen?

Se svaret fra kosteksperten på iform.dk.

6. april 2014 af I FORM

Spørgsmål

Hvordan bliver frugt og grønt en fast del af min families hverdag?


Svar

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at voksne spiser mindst 600 gram frugt og grønsager hver dag. Børn i alderen 4-10 år skal have 300-500 gram, så de får nok vitaminer, mineraler og kostfibre til at kunne lege, lære, vokse og trives.


Sådan gør du

Selv om det kan lyde af meget frugt og grønt, er det faktisk ikke svært at gøre de sunde sager til en del af familiens hverdag.

Allerførst skal du huske at købe frugt og grønsager, så du altid har det i køleskabet.

Dernæst skal du tænke på, at de anbefalede mængder af frugt og grønsager skal indtages over hele dagen. Du kan altså bruge hele dagen til at putte lidt frugt og grønt ind hist og her i dagens måltider.

En typisk grøn dag

Jeres morgenmad kan bestå af havregryn, A38 eller yoghurt med frugtstykker. Både banan, pære, bær og rosiner er gode.

På arbejdet, i børnehaven eller i skolen kan jeres mellemmåltider være et stykke groft knækbrød samt en gulerod, skoleagurk eller cherrytomat.

Til frokost kan håndmadderne toppes med skiver af agurk, tomat og rød peber, mens der ligger et æble eller en banan klar som dessert.

Når sulten melder sig hen på eftermiddagen, er det sundt med en grovbolle med banan eller et helt stykke frugt eller grønt. Det er let at gå og gnave af. Et godt tips er at skære frugt og grøntsager i både eller tern, så man kan gå og nippe til dem i løbet af eftermiddagen. Så bliver de også mere spændende for børnene. Tørret frugt tæller i øvrigt også med i regnskabet.

Server altid grønsager til aftensmaden enten friske eller frosne. Frosne grønsager indeholder lige så mange sunde stoffer som friske grønsager.

Du kan snige grønsager ind i mange retter: Put grønsager på pizzaen, rodfrugter eller hakket spinat i kartoffelmosen, revne gulerødder i frikadellerne samt revne grønsager i kødsaucen.

Server et stykke udskåret frugt til dessert det er et sundt alternativ til is eller slik.

Tips til kræsne børn

Børn vil helst kunne se, hvad de putter i munden de spiser nemlig med øjnene ligesom du.

Derfor er et varieret udvalg af frugt og grønsager det mest spændende for dig og dine børn.

En god idé er at skille maden ad, så det ser mere lækkert ud. Put hver enkelt del af menuen i sin egen skål på aftensbordet, så får børnene mere lyst til at spise det.

Børn synes ofte, at grofthakkede grønsager, meget kogte grønsager samt store stykker af grønsager er uappetitligt.
Hak derfor grønsagerne så fint, at børnene ikke opdager dem, eller farv kartoffelmosen grøn med spinat, så de synes, det er sjovt.

Selv om du har travlt, er en banan til morgenmad og revne gulerødder til aftensmaden langt bedre end ingen.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler