Kost til konkurrencer?

Se svaret fra kosteksperten på iform.dk.

13. juli 2015 af I FORM

Spørgsmål

Hvad skal jeg spise inden en konkurrence?


Svar

Masser af pasta fylder kulhydratdepoterne op før fx et maratonløb. Du bør spise et måltid med et højt indhold af kulhydrater cirka fire timer før konkurrencen. Det giver din krop tid nok til at fordøje og optage kulhydraterne, og på den anden side går der ikke så lang tid, at du når at blive sulten igen.

Med hensyn til hvad du skal spise, er pasta noget af det allerbedste. Pasta er godt af flere grunde:

  • Det er letfordøjeligt.
  • Det er noget, du kan spise store mængder af.


Det er svært at sige, præcis hvor meget du bør spise før konkurrencen, men spis dig tilpas mæt. Efter måltidet kan det være en god ide at nippe til en sportsdrik for at holde blodsukkeret stabilt i timerne op til selve stævnet. Bland fx to cykelflasker med ca. 10% kulhydratopløsning, og sørg for at drikke dem inden stævnet. Herved slår du to fluer med et smæk, fordi du udover energi sikrer en tilstrækkelig væskeforsyning.

Det er også vigtigt at rette fokus mod kosten i dagene op til stævnet. Generelt bør de sidste tre dage op til konkurrencen indeholde flere kulhydrater end normalt, gerne omkring 6-8 gram kulhydrat pr. kilo kropsvægt pr. dag. Her er pasta, ris, kartofler og groft brød en god ting.

Du bør også indtage kulhydrater under selve konkurrencen - for eksempel i form af sportsdrikke i en 6-8%´s opløsning. Eller frisk frugt, hvis du ved, at maven kan tåle det. Og husk at drikke et par deciliter væske hvert kvarter.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: