Den gode danske hygge er ofte forbundet med søde sager. Og det handler om at erstatte med noget andet.

Hvordan bliver jeg mæt uden noget sødt?

Hver gang jeg har spist, trænger min krop til noget sødt – også selv om jeg får god mad, og den ligger tungt i maven. Hvad kan jeg gøre?

24. april 2014 af I FORM

Eksperten svarer

Din lyst til en lille dessert kan skyldes flere ting. En årsag kan være, at du er "offer" for begrebet sensory-specific satiety. Det dækker over, at kroppen efterspørger en bestemt smag og kun stiller sig helt tilfreds, når den har fået lov at nyde den.

Du kan prøve at imødekomme trangen ved at bruge lidt sødt i maden, fx lidt ananas i karrysovsen eller lidt sweet chili som dyppelse. Du kan også finde en lille sund og sød dessert, som du kan runde måltidet af med. Ofte kan det være nok med et lille stykke mørk chokolade.

Din trang til sødt kan dog også være opstået tidligere på dagen. Hvis du i løbet af eftermiddagen har haft et blodsukkerdyk, der har fået hjernen til at hige efter søde sager, kan den sukker-craving sagtens hænge ved helt til efter aftensmaden. Er årsagen her, er løsningen ikke at spise mere til aften, men derimod at indarbejde en rutine, hvor du med et strategisk mellemmåltid et par timer efter frokost sikrer et stabilt blodsukker gennem eftermiddagen.

Endelig kan vanens magt også få os til at hungre efter sukker. Fra vi er små, lærer vi at finde trøst, glæde og forkælelse i fx slik – og det kan også være fristende efter en lang dag på jobbet. Du kan derfor evt. prøve at forkæle dig selv med noget andet rart efter maden - i stedet for at gå i sukkerfælden.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler