Er energi i en fødevare sundt eller usundt?

Se svaret fra kosteksperten på iform.dk.

Spørgsmål

Når jeg køber madvarer, fokuserer jeg meget på, hvor lav fedtprocenten er - men hvad med energien? For mig lyder energi som noget "sundt", men er det det?


Svar

Når man taler om energi i forhold til fødevarer, kan energien både være sund og usund, alt afhængig af hvor energien i fødevaren kommer fra.

Generelt

Jo lavere fedtprocenten og andelen af sukker er i en fødevare, jo mindre energi indeholder fødevaren.

Sunde fødevarer som frugt, grønsager, kornprodukter m.v. indeholder mindre energi pr. 100 g af varen end usunde fødevarer som chokolade, slik og alkohol.

Samtidig bidrager disse sunde fødevarer med flere vitaminer og mineraler til din kost, end de usunde fødevare gør. Specielt hvis du vil tabe dig, kan det derfor ikke betale sig at spise de usunde fødevarer, der er meget rige på energi.

Energien kommer fra protein, kulhydrat, fedt og alkohol

Energien i en fødevare kan komme fra makronæringsstofferne protein, kulhydrat, fedt og alkohol. Her ud over indeholder fødevarer også forskellige mikronæringsstoffer (vitaminer og mineraler), som ikke er energigivende.

  • Pr. gram protein du spiser, får kroppen energi svarende til 17 kJ (4 kcal)
  • Pr. gram kulhydrat, får kroppen energi svarende til 17 kJ (4 kcal)
  • Pr. gram fedt, får kroppen energi svarende til 37 kJ (9 kcal)
  • Pr. gram alkohol, får kroppen energi svarende til 29 kJ (7 kcal)


Sund eller usund energi

Om energiindholdet i en fødevare er sundt afhænger i første omgang af, hvilket makronæringsstof energien kommer fra.
Fx indeholder en flaske alkohol rigtig meget energi, men den indeholder ikke nogle nævneværdige vitaminer og mineraler, som din krop kan have gavn af.

I anden omgang afhænger den sunde energi af sammensætningen af det enkelte makronæringsstof. Eksempelvis kan makronæringsstoffet kulhydrat både dække over de sunde kostfibre som fx findes i kornprodukter og det usunde sukker som fx findes i slik.

Et andet eksempel er makronæringsstoffet fedt. Fedt kan bestå af hhv. mættede, enkeltumættede og flerumættede fedtsyrer. Generelt er de umættede fedtsyrer sundere for dig end de mættede. Men har du to fødevarer - den ene med 10 g mættet fedt og den anden med 10 g umættet fedt, så bidrager de to fødevare med lige meget energi fra makronæringsstoffet fedt.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: