To veninde spiser frokost og drikker hvidvin

Hvis du placerer dine måltider på nogenlunde same tidspunkt hver dag, gavner du din sundhed.

© Colourbox

Spis på disse tidspunkter og bliv sundere

Forskningen har talt! Og det er altså ikke helt ligegyldigt, hvornår på dagen du indtager dine måltider.

25. september 2016 af Anja Bruneskjold

Har du og dine kollegaer også forskellige opfattelser af, hvornår det er bedst at spise frokost? Noget tyder på, I bør blive enige om et tidspunkt – og helst i en fart.

For tidspunktet for din frokost og alle dine andre måltider betyder meget mere, end du måske lige er klar over.

Selvom det sommetider kan være svært at ramme et fast tidspunkt, så er det måske alligevel en meget god idé at gøre forsøget. For det kan faktisk betyde virkelig meget for din sundhed, hvis du enten springer frokosten over, eller udskyder aftensmaden et par timer.

Risiko for overvægt og forhøjet blodtryk

I to studier har engelske forskere fra King´s College London bl.a. fundet sammenhæng mellem de uregelmæssige tidspunkter og en øget risiko overvægt, type 2-diabetes og for højt blodtryk. Undersøgelsen viste, at de, der spiste på forskellige tidspunkter, havde højere blodtryk, højere BMI samt højere kolesteroltal og insulinniveauer, end de, der spiste meget regelmæssigt. Dette til trods for, at de uregelmæssige spisere ikke indtog lige så mange kalorier som den regelmæssige gruppe.

Forskerne har en teori om, at hvert eneste måltid påvirker kroppen og dens døgnrytme. Når du ikke spiser cirka på det samme tidspunkter hver dag, bliver kroppen forvirret, hvilket især påvirker din appetit, din fordøjelse og kroppens nedbrydning af fedt negativt. 

Noget tyder altså på, at tidspunktet for dine måltider kan betyde mere, end det, du reelt indtager, men forskerne vil nu undersøge sammenhængen mere grundigt.

Er du dårlig til selv at huske, hvornår du skal spise, så sæt alarmen på din mobil til at ringe, når det er tid for såvel hovedmåltider og snacks.

Én ting er nemlig helt sikkert. Hvis du venter for længe med fx at spise frokost, vil det påvirke dit blodsukker, og din mave vil hurtigt skrige efter mad. Og det er altså ofte her, du rækker ud efter slikposen eller andre dårlige valg med en ringe mæthedsværdi og masser af kalorier.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: