Kvinde ser ned på tom tallerken
© Colourbox

Den lette vej til et længere liv

Forskning viser, at blot 5 dages faste om måneden er nok til at forlænge dit liv.

19. september 2016 af Jerk W. Langer

5 dages faste forlænger dit liv 

Det er svært at holde en stram fastekur i længere tid, men du kan med fordel skære ned på kalorierne indimellem. Ifølge forskere er blot fem dages faste om måneden nok til at forlænge dit liv. 

De satte testpersoner på en skræddersyet fastekur, som skar mellem 34 og 54 procent af kalorierne fra i 5 dage, men stadig gav kroppen de nødvendige vitaminer og mineraler. Resten af måneden måtte testpersonerne spise, som de ville, og det viste sig, at den korte fasteperiode alligevel var nok til at sænke deres risiko for livstruende sygdomme som kræft, diabetes og hjertesygdom. 

Kostsammensætning på fastedagene

Du skal selvfølgelig ikke undvære mad helt i 5 dage. Her kan du se, hvor meget du må spise.

11-14 % proteiner
42-43 % kulhydrater

44-46 % fedt

5:2-kuren: Her kan du få yderligere inspiration til fastekuren.

Sådan var forskernes fastekur skruet sammen

Dag 1: 1090 kalorier 

Dag 2-5: 725 kalorier

Dag 6-31: Spis, som du vil

I FORM anbefaler
Hvad enten du ønsker at tabe dig eller holde en stabil vægt, er I FORM Kostdagbog et ideelt redskab, til at skabe overblik over din kost og holde styr på dit daglige kalorieindtag. 

Prøv I FORM Kostdagbog gratis her

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: