Hvad kan jeg gøre for at blive mindre vild efter søde sager?

Hvorfor er jeg så vild efter slik og kager?

Jeg forsøger at leve sundt og spise masser af grønsager, fibre osv., men jeg fantaserer altså stadig om kager og slik. Kan jeg gøre noget for at blive lidt mindre vild efter de gode søde sager, så det bliver lettere for mig at holde den sunde linje?

26. juli 2012 af I FORM

I FORMS kostekspert Christian Bitz svarer

 

 

Det er super fint, at du spiser sundt, men husk, at der skal være andet i livet end klid og kål!

Jo flere forbud og fravalg af almindelige fødevarer, din diæt omfatter, desto sværere er det at holde sig til den! Derfor er det vigtigt at lave sund og velsmagende mad, du kan spise sammen med venner og familie.

Nyere forskning tyder på, at gode smagsoplevelser tilfredsstiller hjernen, så du spiser mindre – helt uden at tænke over det!

Et af principperne er at sørge for både sødt, surt, salt, bittert og umami i samme måltid. En rugbrødsmad (bittert) med leverpostej (umami og salt) med rødbede (sur, sød) er faktisk et glimrende eksempel!

Det samme gælder for en hotdog med det hele: pølse (umami, salt), brød (sødt), remoulade (sur, sød), sennep (bittert). Disse fem grundsmage er nøglen til at mindske lysten til det søde, som mange jo netop har mellem måltiderne.

Men du skal ikke partout presse alle fem smagsnuancer ned i samme ret. Flere retter er en god løsning, fx en sprød/bitter salat med sur-sød-dressing som forret, der følges op af en mere klassisk hovedret med kød eller fisk og grønsager. Og afrund så måltidet med et mørkt stykke sødt kvalitetschokolade.

Smagen er altså afgørende for tilfredsstillelse af din appetit. Det er selvfølgelig vigtigt at spise sundt, men det kan altså også blive for sundt. Lidt fløde i tomatsuppen løfter den til nye højder, og en halv tebirkes søndag morgen giver dig fuld nydelse.

Sæt dine belønninger i system, begræns mængderne, og nyd dem så i fulde drag! Al forskning viser nemlig, at det er lettere at holde sig på den sunde sti, hvis man giver sig selv lov til at nyde.

I FORM Kostdagbog

I FORM Kostdagbog er til dig, der giver dig selv lov til at nyde, men samtidig gerne passe på kalorierne. Det er en service til dig, der gerne vil leve sundere, og måske gerne gå et nummer ned i taljen.

Prøv I FORM Kostdagbog i 5 dage gratis

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: