Det handler om at finde en balance i sundheden.

Er jeg for ekstremt sund?

Jeg spiser aldrig kage, slik og chips – og har ikke drukket hverken sodavand eller mælk i et år. Jeg drypper altid fedt af kødet, undgår brød og spiser kun 30 g havregryn om dagen. Jeg sulter mig ikke, men der er bare mange ting, jeg undgår. Er det bare en sund livsstil, eller synes du, det lyder, som om jeg er på vej ud ad et sidespor?

23. april 2013 af I FORM

I FORMS kostekspert Christian Bitz svarer

Når man begynder at træffe valg, der får sociale konsekvenser, og ens hverdag begrænses, så mener jeg, man er blevet for sund – noget, eksperterne kalder for ortoreksi, og som bliver betragtet
som en spiseforstyrrelse.

Du har sat dig selv i alt for stramme rammer, hvor det er maden, der har kontrollen, og ikke dig. Jeg har selv været for sund tilbage i 90’erne, hvor alting gik op i træning og fedtfattig kost.
Som du søgte jeg en form for kontrol i maden, og jeg begyndte at begrænse mit indtag af basale fødevarer.

Min vej ud af en spirende spiseforstyrrelse var at fokusere på nydelse og gode smagsoplevelser.

Med viden, hårdt arbejde og hjælp fra mine nærmeste kæmpede jeg mig ud af sundhedsspiralen og fik et mere naturligt forhold til mad. Men jeg kæmper stadig med indre dæmoner i perioder: en indre stemme, der gerne vil have, at jeg bliver endnu sundere. Og det vil både du og jeg nok gøre resten af vores liv.

Mit bedste råd er, at du stiller dig selv spørgsmålet: Hvad vil jeg opnå med min sundhedskontrol? Mine egne motivationsfaktorer var udelukkende kosmetiske: at opnå en slankere og skarpere krop.

Det så måske sundt ud udefra, men inderst inde vidste jeg godt, at jeg var kommet for vidt. Til sidst kunne jeg ikke være sammen med mine venner, der gerne ville spise kage og drikke øl i weekenden.

Jeg fandt ud af, at jeg hellere ville drikke et glas vin og nyde en god middag på restaurant (og måske tage lidt på) end at nægte mig selv en masse gode oplevelser.

Jeg blev meget gladere og sundere – både i krop og sjæl! Jeg ved, det ikke er nemt, men prøv gradvist at slippe kontrollen, fx ved ikke at veje og tælle maden.

Forsøg også at spise mindst én ting hver i dag, der giver max nydelse – uden dårlig samvittighed eller tanke for, hvor langt du skal løbe for at forbrænde den.

Min “treat” er mørk chokolade, som jeg spiser hver dag. Accepter, at processen bliver svær, og at du nok aldrig får et helt normalt forhold til mad. Til gengæld er du sundere end de fleste – når du har fundet en naturlig balance.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler