yoghurt, banan og papaya
© Colourbox

4 madvarer, der reducerer oppustethed

Har du ofte luft i maven? Prøv fx at spise disse 4 madvarer, hvis du vil undgå at blive oppustet!

11. februar 2016 af Anja Bruneskjold

4 madvarer mod oppustet mave

Hvis du er én af dem, der ofte oplever at blive oppustet, når du har spist, bør du måske tage et kig på disse 4 madvarer. De har nemlig ry for at reducere oppustethed og luft i maven.

Yoghurt

I yoghurten er det mælkesyrebakterierne, der er det væsentlige. Mælkesyrebakterierne findes også naturligt i vores tarmsystem og er med til at holde fordøjelsen på rette kurs, så vi undgår at blive oppustede.  

Papaya

Den tropiske frugt indeholder enzymer, der bl.a. hjælper mod forstoppelse og oppustethed. Enzymerne minder om kroppens egne, og bliver fx i Sverige brugt som erstatning for kroppens egne fordøjelsesenzymer.

Bananer

Udover at være propfyldt med fibre indeholder bananer også masser af kalium, som kan reducere den oppustethed, du kan få efter at have spist særligt salt mad.

Pebermynte

Hvis du gerne vil undgå forstoppelse og en oppustet mave, kan pebermynte være din løsning. En kop pebermyntete virker beroligende på maven og gør dig derved mindre oppustet.

Som bonus har pebermynte også en rensende effekt på din hud.


Du kan læse flere tips til, hvordan du skifter din oppustethed ud med en flad mave her:
8 grunde til at mavedellen ikke forsvinder.

Læs også: Slip af med oppustet mave

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler