Hvordan laver man en sund madpakke, der ikke smatter?

Sund førstehjælp til et madpakkemareridt

20. september 2012 af I FORM

Det letteste er at udnytte aftensmåltidet til at lave dit eget pålæg. Hvis du fx steger eller koger en kylling, er det nærliggende at tage lidt fra til madpakken. Det smager herligt på rugbrød med en mager dressing af fx æblestykker ristet af med karry på pande og blandet op med skyr, salt og peber. Du kan efter samme formel udnytte rester fra fx stege, bøffer eller frikadeller.

Et andet godt – og supersundt – alternativ er fisk. Fisk er godt for hjernen og hjertet – og det bliver om muligt endnu sundere, netop fordi det erstatter det usunde kødpålæg.

Fisk kan dog være en smattet og lugtgenerende omgang i en madpakke. Det kan løses ved fx at bruge de små portionspakkede makrel i tomat, der kan købes i ethvert supermarked. Så lugter det først, når forseglingen brydes, men det giver en god effekt, at de lidt større børn selv kan færdiggøre deres madder.

Grønne alternativer kan være hummus, avocado/guacamole, oliventapenade, pesto og yoghurtdyp af drænet yoghurt rørt med yndlingsurter. De kan smøres direkte på brød eller i sandwich, hvor de er gode smagsgivere, eller puttes i små smatfri bokse, så man kan dyppe grønsags- og rugbrødsstænger i dem.

4 råd til en sundere madpakke

  • Gør den overskuelig, appetitlig og lugtfri.
  • Brug et minimum af forarbejdede pålægsprodukter. Udnyt i stedet middagsrester
  • Fyld godt op med frugt og grønt – gerne i mundrette stave
  • Vær ikke for kreativ – den skal være genkendelig. Nye fødevarer introduceres i weekenden.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor gør du størst indsats for klimaet?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: