Kvinde løber i naturen
© iStock

Så vigtigt er protein, hvis du skal løbe langt

Løber du mere end 20 kilometer, så skal du, ifølge nyt studie, huske at tanke op med gode proteinkilder.

14. september 2016 af Irene Brøndum

Langdistanceløbere har brug for meget mere protein, end man hidtil har troet. Det viser et nyt studie, hvor de har brugt en anderledes teknik til at måle proteinforbruget blandt løbere. Som langdistanceløber skal du bruge protein til at reparere beskadiget væv efter de fysiske anstrengelser.

Kender du de første symptomer på demens?

I det nye studie anbefales det, at man som langdistanceløber får helt op til 1,8 gram protein pr. kg kropsvægt på løbedage. Det svarer for en kvinde på 65 kilo til:
  • 4½ dåse tun i vand
  • 6 kyllingebryster
  • 425 gram røde linser
  • Et halvt kilo mandler
  • 1 liter skyr

Det er smart at variere proteinkilderne og fordele indtaget af protein ud over hele dagen, så du får den bedste udnyttelse af proteinerne.

Se de 10 bedste kilder til protein

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: