Muslinger løfter din form.

Muslinger løfter din form

Muslinger indeholder jern, som dine røde blodlegemer har brug for til at transportere ilt rundt i din krop. Får kroppen ikke nok jern, går det ud over iltoptagelsen - og dermed din præstation.

20. marts 2015 af Martin Kreutzer

Sådan får du mest ud af muslinger

Hvis du husker at spise madvarer, der indeholder C-vitamin, sammen med dine muslinger, udnytter du deres jern mest muligt. Kroppen optager nemlig jern bedst, hvis C-vitaminer fra fx grønsager også er inde i billedet.

100 gram grønsager til et hovedmåltid med muslinger er nok.

Andre kilder til jern

Indmad, fjerkræ, æg og oksekød er også gode kilder til jern. Mængden af jern pr. 100 gram er dog ikke i nærheden af muslingernes.

Hvilken træning gavner det?

Alle, der konditionstræner for at komme i bedre form, har brug for jern.

Løbetræner du, har du en ekstra god grund til at spise de jernholdige muslinger. Når din fod rammer jorden, knuses der nemlig røde blodlegemer i fodsålernes blodkar. Det øger behovet for jern til at transportere ilt i kroppen.

Din timing

Efter træning.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler