Kvinde spiser før et løb
Kvinde spiser før et løb

Det er vigtigt at få fyldt energi- og væskedepoterne op inden et løb.

Mad før løb: Hvad skal du spise inden et løb?

Ved du, hvad du bør spise, inden du skal ud at løbe langt? Og hvornår du bør spise inden et løb? Få svarene fra I FORMs kostekspert her.

1. juni 2010 af I FORM

Mad før løb

Det er individuelt helt præcist hvad og hvornår man skal spise og drikke for at kunne yde sit bedste under et løb. Prøv dig frem i din træning op til løbet, så du ved, hvad der virker bedst for dig!

Et senarie kunne se således ud:

  • Du skal løbe lidt over 13 km. og løbet starter kl. 11.
  • I det tilfælde vil det være en god idé at spise et morgenmåltid 3-4 timer før løbet starter (dvs. mellem kl. 7.00 og kl. 8.00) og et mellemmåltid 1-2 timer før løbet starter (dvs. mellem kl. 9.00 og kl. 10.00).
  • Undgå derefter at spise noget inden løbet, da det ikke er rart at løbe med mad i maven. Til gengæld er det vigtigt at fylde dine energidepoter op, så du ikke går sukkerkold under løbet, så spring endelig ikke måltiderne over!

Det skal du spise inden løbet

Morgenmad før løbet

Dit morgenmåltid kan med fordel bestå af 1 stor portion havregryn med skummetmælk og rosiner ovenpå. Er du ikke til havregryn kan du spise 2 skiver grovbrød med henholdsvis en skive mager ost og syltetøj, 2,5 dl ylette med fiberdrys samt et glas appelsinjuice. Det er vigtigt at starte dagen med et måltid rigt på kulhydrater, så du fylder energidepoterne op inden løbeturen.

Mellemmåltid før løbet

Dit mellemmåltid kan med fordel bestå af 1 moden banan, en skive grovbrød med magert kødpålæg samt et glas æblejuice. Hvis ikke du kan rumme et helt mellemmåltid i maven, kan du lidt tættere på løbet spise en håndfuld rosiner som et godt alternativ.

Mellemmåltidet er med til at forsyne dig med ekstra energi lige inden løbeturen, så du ikke opbruger al din energi fra depoterne med det samme.

Drikke før løbet

Desuden er det vigtigt for dig at drikke rigeligt med vand i timerne inden løbet, da væskemangel forringer din præstationsevne betydeligt.

Det skal du spise ugen op til løbet

Det er vigtigt at tænke på, hvad du spiser i ugen op til løbet. Det er især vigtigt at fylde dine energidepoter op, så du ikke træner på halvtomme lagre. Spis derfor rigelige mængder af ris eller pasta i fx aftensmåltiderne i ugen op til løbet - og især den sidste aften inden løbet. Ris, pasta og groft brød er godt, når man skal fylde energidepoterne op.

Sørg også for at få noget protein hver dag i form af kød, fisk, bønner el.l. så du ikke tærer på musklerne. En løber bør dagligt spise mellem 1,2 og 1,4 gram protein pr. kilo kropsvægt.

Så hvis du fx vejer 60 kg har du behov for ca. 80 g protein om dagen. Du får ca. 80 g protein, hvis du spiser 150 g laks, 50 g ost, en halv liter skummetmælk, 50 g mandler og 100 g grønne ærter.

Eksperimentér med potionsstørrelser og tid før træningen, så du finder ud af hvad der fungerer bedst for dig!

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler