For få kulhydrater og det går ud over trænings-energien

Hemmeligheden bag e-carbs

Kvinder, der træner, har brug for kulhydrater for at få optimal energi til at give den gas. Hemmeligheden er at time kulhydraterne rigtigt.

30. oktober 2012 af I FORM

Omelet til morgenmad og laks med broccoli til frokost. Det er en super sund og slank kost anno 2012. I tråd med den nyeste forskning indeholder den ganske få kulhydrater fra brød, korn, gryn, ris, frugt og pasta, som i store mængder kan virke fedende og give et ustabilt blodsukker, der kan være årsag til livsstilssygdomme.

Spis anderledes når du træner

Men, for kvinder, der træner meget, kan den kost være en stor udfordring. Når man lever på meget få kulhydrater, går det for de fleste ud over trænings-energien.

Sådan reagerer din krop

Fravælger du kulhydrater bliver benene bliver tunge og sløve, og humøret bliver mat. Kroppen mangler ganske enkelt kulhydraterne, der har en enestående evne til at give hurtig og effektiv energi til arbejdende muskler. Når kroppen tvinges til at arbejde uden kulhydrater og i stedet bruge fedt som brændstof, koster det ca. 5 pct. ekstra ilt, og det kan mærkes på kræfterne.

Løsningen er E-carbs

Heldigvis kan dette kulhydratdilemma løses. I FORM’s kost- og træningsekspert Martin Kreutzer har udviklet en helt ny metode, nemlig Exercise Carbs (eller træningskulhydrater). Metoden handler om at spise kulhydrater, når de gavner din energi, og undgå dem, når de skader din vægt og sundhed.

Hemmeligheden er at time kulhydraterne rigtigt. Kvinder, der træner, har brug for kulhydrater for at få optimal energi til at give den gas, men de skal spises i forbindelse med træning. Gør man det, vil kulhydraterne blive forbrændt og derfor ikke påvirke blodsukker og vægt negativt, fortæller Martin Kreutzer.

Han understreger dog, at træning ikke giver kvinder carte blanche til at spise masser af kulhydrater hele tiden.

Kulhydrater kan også virke fedende og uheldigt på blodsukkeret i en krop, der træner meget, hvis de spises, lang tid før de skal forbrændes under træning. Derfor er det vigtigt, at også trænende kvinder sparer på kulhydraterne, når de IKKE træner, fortæller han.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: